Elektrisch en lange afstanden? Vergeet het

Blog
22-05-2023 | Door Iep van der Meer

Vrijwel dagelijks krijgen we persberichten van de aflevering, of de intentie tot de levering van elektrische trucks. De truckbouwers doen erg hun best om de transitie naar duurzaam transport te bespoedigen, onder druk van Europese regels.

Met de VECTO tool wordt de uitstoot van geproduceerde trucks namelijk bewaakt. Vanaf het meetpunt in 2019 moeten truckproducenten een CO2 verlaging van 15% realiseren in 2025. Dat kan door diesels steeds zuiniger en schoner te maken, maar vooral de bouw van elektrische trucks zet zoden aan de dijk. Het is dan ook logisch dat iedereen inzet op elektrisch.

Als je dan kijkt naar wat de meest verkochte trucks zijn in Europa dan kom je uit op de zware 4x2 trekkers voor lange afstanden. Als een truckbouwer zich laat leiden door de statistieken dan lijkt het dat je daar de meeste winst kunt halen met de elektrificatie. Grote aantallen tellen namelijk lekker door.

Een merk als MAN doet dat, met de MAN eTruck. Dat is een elektrische TGX met de grootste cabine en een actieradius van 400 kilometer. Volgens MAN is dat 800 per dag, maar dan moet je wel egerns halverwege de dag bijladen. De vraag is waar je dat zou moeten doen, want openbare laadinfra is er vrijwel niet voor trucks. In de visie van MAN zullen er overal grote laadpleinen gebouwd worden waar zware trucks aan de stekker kunnen, maar dat is een toekomstvisie die nog ver weg lijkt. Op dit moment kun je na vier uur ’s middags vrijwel nergens meer parkeren in West Europa, dus waar die palen moeten komen is een grote vraag.

Inzetten op elektrische trucks voor de lange afstand zoals MAN doet lijkt dan ook wedden op het verkeerde paard, want de elektrificatie begint juist in het lichte- en medium segment. Met name in de supermarkt distributie en in de stedelijke distributie zal de elektrificatie beginnen. Daar worden rondjes van maximaal 400 kilometer gereden en die trucks komen iedere avond thuis op de standplaats, waar geladen kan worden. Tenminste, als de netbeheerder zijn zaakjes op orde heeft.

De elektrificatie begint dan ook met bestelwagens, lichte en zware distributietrucks. Dat zien we nu al mondjesmaat gebeuren en dat zal alleen maar meer worden in de toekomst. Een merk als MAN heeft dan ook elektrische TGE, TGL en TGM trucks nodig, en geen lange afstand trekkers zoals de TGX. En ja, ook Mercedes-Benz komt met een eActros Long Haul, maar die leveren ook de eSprinter, de Fuso eCanter en de lichtere eActros trucks.

Voor de lange afstanden zal elektrisch rijden, zeker de eerste tien jaar vrijwel onmogelijk blijven. Dat kan echt alleen als je vaste ritten hebt. De meeste internationale chauffeurs weten echter vandaag niet waar ze morgen slapen, en om dan zodanig te plannen dat je kunt bijladen lijkt onmogelijk. De enige oplossing daarvoor lijkt waterstof, met een brandstofcel of met een waterstof- verbrandingsmotor. Dat spul kun je op veel meer plekken tanken, en bovendien is de actieradius dan eenvoudig op te voeren tot 1000 kilometer. Bijkomend voordeel is dat je tank in een kwartier vol zit.

Voor het zover is zullen we echter nog heel wat diesel moeten verstoken want dat duurt nog een jaar of tien. Tot die tijd zijn HVO100 en BioLNG de meest duurzame alternatieven. Het zou helpen als de overheid daar op inzet met incentives, want de CO2 reductie die dat met zich mee brengt is echt laaghangend fruit.

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2024
Ranger Raptor (12)-1400

Nog geen protest tegen BPM voor bestelauto’s

Met ingang van 1 januari 2025 moet er BPM betaald worden voor nieuw geregistreerde bestelauto’s op basis van…
Blog
23-05-2024
MercVolvo (960 x 640)

Bijzondere samenwerkingen om te overleven

De snelle ontwikkelingen dwingen vrachtwagenfabrikanten om bijzondere samenwerkingen aan te gaan
Blog
03-04-2024
24dt056-004-1400

Langere cabines nog niet voor iedereen

Nieuwe wetgeving in Europa maakt langere, ruimere cabines mogelijk, zonder dat je te lang wordt met een 13,60 meter…