Stekker- elektrisch of waterstof- elektrisch?

Blog
06-03-2023 | Door Iep van der Meer

Dagelijks krijgen we persberichten over verkochte elektrische trucks. Vooral Volvo lijkt van iedere verkochte elektrische truck een persbericht te sturen. Dat gebeurde ook vandaag weer, deze keer over een RMO voor Danmel Transport.

Nu reden wij onlangs mee met een RMO combinatie op waterstof, en daarbij werd precies duidelijk waarom elektrisch niet zo’n goed idee is bij 24 uurs inzet. Dat wordt nu bevestigd door het Volvo persbericht. Lees even mee:

Voor het opladen van de truck hebben Danmel Transport, De Waard en CONO Kaasmakers de handen ineengeslagen en afspraken gemaakt. “RMO-transport gaat dag en nacht door, dus dit is een punt waar we het uitvoerig over hebben gehad. Toen we in gesprek gingen, bleek dat CONO werkt aan de realisatie van oplaadpunten waar we straks kunnen snelladen. Per twaalf uur staan we vier keer een half uur stil bij de fabriek om te lossen. Die momenten kunnen we gebruiken om te boosteren. Ook komt er een regulier laadstation waar we de truck in 9 uur volledig kunnen opladen. Totdat de snellaadfaciliteiten er zijn, zetten we in de 9 uur dat de elektrische stilstaat één van onze reserveauto’s in.”

Dit betekent dus dat er een kostbare elektrische truck wordt ingezet, en dat er een reservetruck nodig is om te rijden als de nieuwe Volvo aan de stekker hangt. Bij de Holthausen RMO van Baas Transport hoeft dat niet, want die tankt waterstof en dat duurt amper tien minuten per tankbeurt. En ja, waterstof- elektrisch is momenteel helemaal niet te betalen, maar qua techniek lijkt waterstof hier duidelijk in het voordeel ten opzichte van 100% elektrisch.

Overigens geldt dit niet alleen voor RMO transport. Ook supermarkt distributie gaat vaak dag en nacht door, net als de lijnrijders van de grote pakketdiensten. Lees hier het verhaal over de Holthausen Waterstof RMO van Baas Transport.

Klik hier voor BIGtruck Online Magazine!

Laatste blogberichten

Blog
04-06-2025
cms (2)

Duitsers en achteruitrijden

Duitse vrachtwagenchauffeurs hebben geen indrukwekkende reputatie als het gaat om achteruitrijden. 'Je rijdt achteruit als…
Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.