Tijdens Prinsjesdag werd aangekondigd dat het Eurovignet duurder wordt. TLN is daar op tegen want die staan voor de belangen van hun leden, de wegvervoerders. TLN voert aan dat het Eurovignet voor steeds minder landen geldig is en dat het daardoor logisch zou zijn als de prijs ervan zou dalen. Als we echter kijken naar de stijging van de kosten van de Duitse Maut dan is de verhoging terecht, en naar mijn mening nog volstrekt onvoldoende. Even los van het toegepaste systeem van de tolheffing, want dat is het: wegtransport is veel te goedkoop.
Als we kijken naar de situatie op de wegen in een land als Duitsland, dan zien we vandaag de dag op het rechterspoor van veel snelwegen een vrijwel niet meer bewegende rij trucks. Vooral in Duitsland is het dramatisch want door het inhaalverbod moeten ze achter elkaar blijven staan. Daarmee wordt in- en uitvoegen voor personenauto’s ook steeds lastiger wat ook weer files veroorzaakt. Ik ben ervan overtuigd dat hogere kosten voor het wegvervoer kunnen helpen om het bedrijfsleven anders over goederenstromen na te laten denken. Iedereen in deze sector kent wel voorbeelden van onzintransporten, domweg omdat elders de arbeid goedkoper is of om andere redenen.
Zo worden containers vol elektronica uit Azië via Rotterdam naar Oost Europa gesleept om daar voorzien te worden van een andere stekker voor Engeland, een gebruiksaanwijzing in het Zweeds of een sticker met Franse waarschuwingen. Vervolgens gaan die goederen dan weer terug naar een West Europees DC om van daaruit naar de uiteindelijke bestemming vervoerd te worden. Dit soort constructies is een rechtstreeks gevolg van de veel te lage kosten voor het wegvervoer in Europa. Zoals gezegd, iedere chauffeur kent dit soort zinloze vervoersbewegingen wel en wie denkt dat dit goed is voor het wegtransport komt bedrogen uit. Feit is namelijk dat we stikken in de file’s, de uitstoot en dat we nu al geen chauffeurs meer kunnen vinden.
Het is daarom vreemd dat TLN protesteert tegen een verhoging van de kosten. Hogere tolkosten gelden immers voor alle vervoerders, ook de goedkope buitenlandse. Een belangenorganisatie zou juist moeten inzien dat minder en vooral duurzamer transport beter is voor de doorstroming, het milieu en uiteindelijk voor de hele sector omdat slimme logistiek ook een hogere marge met zich mee zou moeten brengen. Helaas blijkt dat de laatste altijd erg lastig in deze sector, maar wat mij betreft wordt deze problematiek totaal verkeerd benaderd door TLN. Wat me wel verbaast is dat het Eurovignet nog niet wordt ingeruild voor een Europabreed geharmoniseerd Maut systeem, bijvoorbeeld met de techniek die Duitsland toepast.