Wat het meeste opviel, was de aanwezigheid van de Chinezen. Hun stands waren groter en mooier dan die van Volkswagen en BMW, terwijl de beurs voor die Duitse merken juist een thuiswedstrijd was. Op de Chinese stands stonden vooral elektrische middenklassers. Europese merken produceren nog nauwelijks betaalbare elektrische auto’s, dus de Chinezen maakten hiermee een duidelijk punt.
Op dit moment zien we nog geen Chinese vrachtwagens in Europa, maar dit zal niet heel lang duren. Ford en BMC hebben laten zien dat er plaats is voor nieuwe merken aan de onderkant van de markt. Aangezien men in China niet op hetzelfde niveau is met dieseltechniek, hoeven we geen dieseltrucks te verwachten uit het Oosten. Echter nu elektrische vrachtwagens aan populariteit winnen, kunnen we Chinese inmenging verwachten. Zij zijn immers erg sterk in accutechnieken.
Software-defined vehicles
Naast elektrische auto’s ging de aandacht op de IAA ook uit naar software-defined vehicles. Dit zijn auto’s waarin het draait om de software. Ze zijn altijd en overal verbonden, waardoor ze onderdeel zijn van de hele wereld. Het biedt unieke mogelijkheden voor zowel de inzittenden als voor de fabrikanten zelf. Inzittenden krijgen meer mogelijkheden, zoals betalen met hun auto. Tegelijkertijd kan de fabrikant de auto constant monitoren en ingrijpen als dat nodig is.
Van deze ontwikkeling gaan we zeker ook dingen terugzien bij vrachtwagens. Nu gaat gegevensuitwisseling vooral nog om de vrachtwagen zelf, maar in de toekomst zal de chauffeur hier steeds meer in betrokken worden. Enerzijds om de chauffeur meer comfort te bieden, maar anderzijds ook om hem in het kader van veiligheid te controleren. Zo zagen we op de IAA een auto die via het stuur en de gordel de hartslag van de bestuurder in de gaten hield.
Wil je meer lezen over dit onderwerp, lees dan het volledige artikel op transportenmilieu.nl