Girteka strooit met kortingen en biedt ritten aan tegen een tarief waar wij nog niet met een personenauto voor willen rijden. Voor die bizar lage prijzen krijg je dan een complete trekker met koeltrailer tot je beschikking met twee chauffeurs op de bok! Dat is regelrecht marktbederf en dat schreeuwt om ingrijpen door de Europese unie.
De enorme groei van een bedrijf als Girteka tot op dit moment een vloot van 8000 voertuigen kan alleen maar door de gigantische kloof die er is in de kosten tussen West en Oost Europese bedrijven. Een Oost Europese Europese chauffeur kost gemiddeld nog veel minder dan de helft van wat een West Europeaan verdient in het zelfde werk, maar dat is lang niet alles.
Business model
Gebruik makend van de mogelijkheden op de West Europese markt groeit een bedrijf als Girteka als kool. Met twee chauffeurs op de bok is zo’n bedrijf nog steeds goedkoper uit dan een West Europees bedrijf met één chauffeur, en dat komt de productiviteit ten goede. Tel daarbij het gigantische inkoopvoordeel van een bedrijf met 8.000 trucks. Niet alleen de prijzen van nieuwe trucks zijn door die schaalgrootte veel aantrekkelijker, dat geldt ook voor opleggers, brandstof en bijvoorbeeld banden. Signalen uit de markt die ons bereiken geven aan dat een bedrijf als Girteka ongeveer de helft van de normale prijs betaalt voor een nieuwe truck. Inkoopvoordeel vanwege de enorme omvang van de orders is een normaal verschijnsel maar dit gaat wel heel ver. Met zo’n truck wordt dan twee jaar gereden, waarna ze op de tweedehands markt verschijnen. De prijzen van zo’n tweedehands truck zijn dan amper lager dan de nieuwprijs die het bedrijf er voor betaalde. Zeker nu de productie van nieuwe trucks onder druk staat stijgen de prijzen van gebruikte voertuigen waardoor deze manier van zaken doen nog lucratiever wordt. Tel dat op bij de extreem lage lonen en zelfs een korting op Duitse overtredingen en je hebt een prachtig business model.
Slecht voor het milieu
Het gevolg hiervan is dat zo’n onderneming tegen zodanig scherpe prijzen de markt op kan dat er voor West Europese bedrijven echt geen brood meer te verdienen valt. De grote kortingen waarvan wij onlangs melding maakten zorgen niet alleen voor marktbederf, het is ook bijzonder slecht voor het milieu. Immers, hogere transportprijzen zorgen voor een gezonde transportsector die wél fatsoenlijke lonen kan betalen, of kan investeren in duurzame oplossingen zoals trucks op LNG of elektrische voertuigen. Tegelijkertijd dwingen hogere transportprijzen bedrijven ook om beter na te denken over productielocaties. Dat leidt tot minder transportkilometers en dat is goed voor iedereen, met het klimaat als grote winnaar.
Europese minimum vrachtprijs
Ooit golden er in Duitsland minimum transporttarieven die voor iedereen golden. Wellicht is dat een idee om deze uitwassen te elimineren want dan kiezen klanten niet meer voor de goedkoopste, maar voor de duurzaamste, veiligste of gewoon de beste, en meest betrouwbare vervoerder.