De EU wil de CO2 uitstoot van vrachtwagens met 15% laten afnemen tot 2025. De volgende lat ligt vervolgens op 30% in 2030. Twee grote spelers op de Europese truckmarkt, Mercedes-Benz en MAN Trucks hebben voorafgaand aan de besluitvorming in Brussel een brandbrief geschreven. Mercedes-Benz roept dat er door dit voorstel tienduizenden banen op de tocht komen te staan. Bij MAN vinden ze zelfs dat dit voorstel de Europese truck industrie zal vernietigen. Uiteindelijk heeft de hele Acea, de club van Europese truckfabrikanten, zich dan ook tegen de Europese plannen uitgesproken. Hun grote klanten, de vervoerders zien het echter wél zitten.
Moderne trucks zijn de afgelopen jaren al enorm veel zuiniger- en dus schoner geworden. Desondanks steeg de gezamenlijke uitstoot van het wegvervoer. Dat is een logisch gevolg van de stijgende economie en de toegenomen consumptie. Daar helpt geen motor ontwikkeling aan, en zolang er geen alternatieven zijn in de vorm van elektrische trucks voor de lange afstand zullen we het met schone Euro6C diesel- en LNG trucks moeten doen. Zeker, er staan ontwikkelingen op stapel met waterstof en het Amerikaanse Nikola meldt zich op de Europese markt, maar dat zijn beide nog hele prille ontwikkelingen.
Het transport over korte afstanden in binnensteden kan al vrij snel elektrisch plaatsvinden. De grote uitdagingen zijn hier de prijs en het eigen gewicht van de elektrische trucks en de laad infrastructuur. Want stel je voor dat één Albert Heijn DC in de namiddag 60 trucks aan het lichtnet hangt. Dat zou een blackout betekenen tot in de verre omtrek. De cirkel om de steden heen van, laten we zeggen 300 kilometer kan uitstekend met gas bediend worden. LNG en CNG zorgen voor een verlaging van de CO2 uitstoot tot 50%, zeker als het gaat om biogas. Op dit moment zijn er al drie truckmerken die zware bedrijfswagens leveren op gas waardoor dit een serieus alternatief vormt.
Voor het merendeel van het Europese Internationale beroepsgoederenvervoer vormen gas en elektriciteit nog geen goed alternatief. Toch kan ook daar nu al een enorme verlaging van de CO2 uitstoot bereikt worden, namelijk door een Europabrede inzet van zestig tons LZV’s of A-Doubles. Dat zijn combinaties waarbij één trekker twee 13,60 meter lange opleggers voortbeweegt. Door meer te vervoeren met slechts één dieselmotor is een reducering van 30% aan CO2 heel eenvoudig te realiseren. Daarvoor moeten echter een aantal wettelijke hobbels genomen worden in landen als Duitsland en Frankrijk. Er is helaas weerstand tegen de langere, zwaardere voertuigen in de publieke opinie. Dankzij extra veiligheidsvoorzieningen, extra goed opgeleide chauffeurs en aanvullende veiligheidseisen zijn dergelijke combinaties echter bijzonder veilig. Bovendien vormen de zwaardere combinaties dankzij een groter aantal assen geen enkele bedreiging voor de infrastructuur.
Toch lijken met name de Duitsers dat maar niet te willen begrijpen. Juist dit belangrijke doorvoerland zou moeten inzien dat meer vervoeren met minder uitstoot dé oplossing is. Helaas is nu zelfs een voorstel om van 40 naar 44 ton te gaan in Duitsland al weer afgeschoten. Op deze manier wordt het inderdaad een zware wedstrijd om aan de nieuwe EU normen te voldoen, daar moeten we de ACEA gelijk in geven.
">Klik hier voor de open brief die ondertekend is door een groot aantal toonaangevende vervoerders en media.