Zeker 600 chauffeurs kwamen vandaag naar Utrecht om te vergaderen over het eindbod van TLN inzake de nieuwe CAO. De chauffeurs wezen het voorstel van TLN unaniem af.
Het bleek dat er heel wat chauffeurs in die KNV CAO zitten. Volgens de bonden werken in ons land 130.000 chauffeurs onder de TLN-CAO en nog altijd circa 8.000 in KNV CAO. Hoe zat het ook alweer?
TLN nam KNV over in 2010. Voor de KNV chauffeurs was er toen nog geen vuiltje aan de lucht. De kantoren van KNV (Koninklijk Nederlands Vervoer) uit Den Haag werden verhuisd naar het gebouw in Zoetermeer waar TLN huist.
TLN brengt nu het afbouwen van de verworvenheden die KNV chauffeurs voor hebben op die van TLN, als 'het moderniseren van de CAO'. In Utrecht werd duidelijk dat het om een afbouw gaat, om een versobering, waar een tien procent stijging van het basisloon tegenover staat.
Hoe die chauffeurs in de KNV CAO terecht komen? Doordat hun werkgever lid was van KNV en niet van TLN. Hier zitten tal van klinkende namen bij: Vos Logistics, Mooy, Albert Keijzer, H&S, Jan de Rijk, HSF, Den Hartogh, Van der Lee, Gé Simons, Koopman, Geodis, Mainfreight (voorheen Wim Bosman) Walon, en GCA. Kortom een hele serieuze doorsnee van ons wegvervoer. Opvallend is dat hier veel chemiejongens bij zitten.
Al deze bedrijven laten zich met hun concullega's in Den Haag alleen nog door TLN vertegenwoordigen en daar is natuurlijk wat voor te zeggen. Duidelijk is dat het eindbod voor de nieuwe CAO beoogt de KNV voordelen van de chauffeurs af te nemen. De chauffeurs krijgen hier een hoger basisloon voor terug. Maar er is wat voor te zeggen dat de 600, voornamelijk oudere chauffeurs die vandaag hun stem hebben laten horen, gewend zijn aan het maken van overuren en dat af te wisselen met een ATV dag, waar ze er wel een aantal van hebben zo door het jaar heen. En dan pakken de sommetjes van TLN verkeerd uit. Bij monde van Egon Groen hebben de bonden al aangegeven desnoods per bedrijf een CAO te willen sluiten. Wordt vervolgd!