Sinds 1 januari is in Frankrijk de dode hoek sticker verplicht. Daar kwam meteen een storm van kritiek over, want het kan toch niet zo zijn dat ieder land voor zich dit soort maatregelen neemt waardoor trucks straks helemaal vol met verplichte stickers komen te zitten.
TLN en de IRU hebben meteen vragen gesteld maar dat heeft nog niet tot resultaat geleid. In Nederland wordt de bal gespeeld via onze demissionaire minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen. Zij moet vanuit Nederland druk uitoefenen op de Europese Unie om de éénzijdig opgelegde Franse maatregel van tafel te krijgen. Dat zelfde doet de IRU, en dat staat voor World Road Transport Organisation. Ook zij gaan de Europese commissie aansporen tot actie in deze kwestie.
Het is namelijk niet alleen lelijk, veel vervoerders worstelen ook met de vraag hoe ze aan de verplichting moeten voldoen. Op een containerchassis is het bijvoorbeeld vrij lastig plakken, en dat geldt voor meer voertuigen. De stickers moeten namelijk aan de beide zijkanten van de cabine, de trailer of aanhangwagen én aan de achterzijde geplakt worden. Stel je eens voor dat andere landen ook zo'n beslissing nemen, dan wordt het een kakelbont geheel op de wegen waarbij een vervoerder straks zijn eigen naam niet meer kwijt kan.
Daarnaast is het maar de vraag wat de sticker voor zin heeft. Fietsers zullen zich echt niet meteen uit de voeten maken als ze zo'n sticker zien, en daar was het nou juist om begonnen. Officieel schijnt de verplichting overigens alleen voor stedelijke gebieden te gelden, maar als je de Périphérique van Parijs neemt dan zit je daar ook al in. Het gevolg is dan ook dat heel Europa inmiddels met die lelijke stickers rond rijdt. Het is te hopen dat de actie van TLN en de IRU snel tot stappen leid die deze wet van tafel veegt. We houden je op de hoogte.