Nieuws
04-11-2022 | Door Iep van der Meer

Nickoot uit Dordrecht, specialist in het transport van onder meer hangend vlees op Frankrijk en Spanje, nam recent de 100ste truck sinds de oprichting van het bedrijf in gebruik. Voor deze jubileum truck werd gekozen voor een Scania S530 V8. 

“Feitelijk klopt die honderdste niet helemaal want we hebben twéé Scania’s 530S V8 gekocht”, vertelt Henne Koot die samen met zijn broer Bob sinds 1990 aan het hoofd van het familiebedrijf staat. “Maar er kan er maar één de 100ste zijn, dus kies maar.”  

“De keuze voor een bepaald merk wordt bij ons binnen een bepaalde bandbreedte vaak ingegeven door de chauffeur. En een beetje afhankelijk van zijn staat van dienst en hoe lang hij bij ons werkt, zijn wij geneigd daar naar te luisteren. In dit geval werken de betrokkenen al heel lang bij ons. Dus ook de vraag om het extra luxe interieur hebben we gehonoreerd. We willen dat onze mensen gelukkig zijn met hun materieel.”

140.000 km per jaar 

Inmiddels rijden beide voertuigen en volgens Koot zijn de chauffeurs er zeer gelukkig mee. “Het is nog te vroeg om iets serieus over het verbruik te kunnen zeggen. Maar ik weet nu al dat het zeker niet uit de toon valt bij de andere merken die wij hebben. En ik denk dat de robuustheid van de motor en de Scania’s zelf, ons wat gaat brengen op de iets langere termijn. Want deze trucks gaan toch een 140.000 kilometer per jaar doen. Dan zie je na een paar jaar vanzelf wat goed is en wat minder blijkt.”

Ook naar Spanje

De hoge kilometrage zit vooral in het grote aantal ritten dat er gemaakt wordt. “Wij rijden dagelijks met een 15 tot 20 auto’s op Frankrijk en dan vooral op Rungis (Parijs). Dat zijn compacte ritten, die kun je dus veel maken. Dat doen we met ons eigen personeel. Maar sinds een jaar of vijf rijden wij ook meer en meer op Spanje. Inmiddels vervoeren wij 15 tot 20 ladingen per week naar het schiereiland.”

Zorg en druk

De afgelopen tijd ervaart ook Koot de nodige zorg en druk. “Ik weet niet waar dit gaat eindigen. Alles wordt duurder. Ik moet inmiddels een 30 procent brandstoftoeslag doorberekenen. En dan hoor ik uit de markt dat ik daarmee dan nog heel bescheiden ben. Maar ik heb in Dordrecht ook 2000m2 koelopslag. De energiekosten daarvan zijn in één jaar verdrievoudigd. De enige troost is, dat iedereen daar momenteel mee worstelt. In de tussentijd zou ik nog best vijf nieuwe Scania’s willen kopen. En ik heb ook nieuwe trailers nodig. Maar zelfs als je in deze tijd fors wilt investeren, is de wereld nogal van slag. Enfin, we zullen het samen moeten uitzingen.”

BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.