Onlangs nam Raab Karcher, het voormalige Eshuis Vriezenveen, de honderdste Scania in gebruik. Door omstandigheden zat er een vrij lange tijd tussen nummer 99 en nummer 100. “Soms gaan dingen anders dan je achteraf zou willen”, licht directeur Jan Koppelman toe. “We hebben de oude draad weer opgepakt en zijn weer in contact gekomen met Jan Beukers van de Scania-dealer in Deurningen en dat is wat telt. We hebben hoge verwachtingen van deze nieuwe Scania.”
Het gaat om een Scania G410 6x2 portaalarmwagen met een gestuurde naloopas. “Omdat we zo lang geen Scania meer in ons wagenpark hadden, heb ik links en rechts geïnformeerd bij collega’s. Die waren allemaal heel enthousiast over het spaarzame verbruik van de 410 pk zescilinder. Dat sprak mij aan. Want een lager verbruik betekent ook een lagere CO2-uitstoot. Dat heeft zeker meegeholpen bij de besluitvorming.
Daarnaast vindt Koppelman het lage chassis van de Scania in dit werk een pre. “We hebben bewust voor een verlengde G dagcabine gekozen met de normale dakhoogte. Het had met een P gekund, maar we rijden in veel gevallen met een aanhanger erachter en daarom wilde ik een wat stoerdere uitstraling,” licht Jan toe.
Ook de veiligheid kreeg de nodige extra aandacht. “Vanwege het feit dat we vaak in de bebouwde kom zitten, hebben we aanvullend op de standaard veiligheidsvoorzieningen van de truck nog enkele camera`s gemonteerd die de hele rechterzijde laat zien en zelfs zit er één achterop. Dat is makkelijk bij het op- en afzetten van de containerbakken en aan- en afkoppelen van de aanhangwagen. Verder kreeg de truck LED-verlichting en adaptieve bochtverlichting. Ook van de werklampen hebben we werk gemaakt; ook in het donker is goed zicht een pre. Uiteraard werd de truck van de nodige zwaailampen en flitsers voorzien.
Een punt van aandacht was nog de vooras. “We zijn bewust voor een negen tons uitvoering gegaan. Daarmee bereiken we een optimale balans tussen de kosten en het feit dat je overal binnen de wettelijke norm blijft. Met negen ton houd je wat over. Het Hiab Multilift Futura portaalarm systeem is in samenwerking met Brinks carrosserieën tot stand gekomen. De chauffeur is ook heel enthousiast over de Scania en het voldoet dan ook volledig aan zijn eisen. “Die kan er nog lang van genieten want wij rijden doorgaans acht jaar met een truck”, meent Koppelman. “Dat kan ook makkelijk want als er dan zes ton op de teller staat, is het normaliter voor ons veel. Mogelijk dat deze wat meer gaat doen want we gaan hem breed inzetten.”
De aflevering van de jubileumtruck werd een onverwacht feest voor directeur Jan Koppelman. Hij ontving namelijk de sleutels van de nieuwe truck uit handen van Alexander Vlaskamp, die op het Zweedse hoofdkantoor van Scania de functie van Senior Vice President bekleedt. Het gebeurt maar zelden dat een Scaniadirecteur op een zo hoog niveau dat doet. Maar de twee kennen elkaar heel goed. Vlaskamp liep namelijk ooit stage bij Raab Karcher en kwam er vervolgens in dienst. Volgens Koppelman is hij echt “een man uit de praktijk”.