“Mijn vader is op 1 januari 1970 gestart met dit bedrijf”, vertelt Cees Heebink, “en na negen maanden had hij al zijn eerste DAF. Het merk is niet meer weg geweest. Het wagenpark bestaat nu uit 75 trucks, waarvan 80% van DAF. De XG+ is de 125ste DAF die we in de dik vijftig jaar van ons bestaan hebben aangeschaft en de 200ste truck. Een reden om ook gelijk onze nieuwe kleurstelling en huisstijl te presenteren op de XG+ en op de laatste XF die we eerder hadden ingezet.”
Veldtest voor DAF
Heebink maakte al in een vroeg stadium kennis met de nieuwe XG+. “We waren voor DAF een van de bedrijven in de veldtest, waardoor we al vroeg ervaring op hebben gedaan. Daaruit bleek dat het brandstofverbruik behoorlijk is verlaagd. De XG+ hadden we voor een zware oplegger met tientons laadklep. Toch lag het verbruik lager dan bij onze andere DAF XF Euro 6 trekkers in een lichtere combinatie. Dat zegt wel wat.”
Brexit
Het Veenendaalse bedrijf is gespecialiseerd in transport van en naar Engeland en heeft eigen vestigingen in Manchester en Milton Keynes. Heebink: “De Brexit was een uitdagende periode. Toen er in het Verenigd Koninkrijk gestemd werd voor een Brexit, brak er een lange periode aan van voorbereidingen. Wij hebben toen besloten om de douane-afhandeling zowel in Nederland als in Engeland in eigen beheer te nemen en hiervoor een apart bedrijf op te richten om deze werkzaamheden te kunnen doen voor onze klanten. Doordat we de administratieve rompslomp uit handen namen van onze klanten, ging bij ons het werk goed door. Sterker nog, we hebben nieuwe klanten kunnen verwelkomen. Dus achteraf pakte die best wel spannende beslissing van toen goed uit.”