De nieuwe Scania R500 8x2/*6 met stuurbare en hefbare voorloop- en naloopas is in het Zweedse Södertälje op de normale productieband gebouwd bij Scania, en dus niet als speciale order via Laxå. Dat scheelt enorm in de doorlooptijd, maar ook in de kosten!
“De chauffeur wou graag een Scania en zelf ben ik ook dik tevreden over dit merk”, aldus wagenparkbeheerder Dirk Slingerland van Kruiswijk grondwerken in Bergambacht. En daarmee kreeg dit bedrijf de primeur dat ze tegelijk met de opening van hun nieuwe pand óók de eerste helemaal op de band gebouwde New Generation Scania R500 8x2/*6 met stuurbare en hefbare voorloop- en naloopas konden tonen.
Kruiswijk had voor de configuratie van de auto veel steun aan de Scania-dealer in Waddinxveen. “Het juiste advies is belangrijk en die jongens weten waarover ze het hebben. Wij rijden namelijk normaal gesproken 8x4 maar dat is duurder in aanschaf en gebruik. Dus zat ik al een tijd te denken aan een 8x2 maar twijfelde nog. De dealer wees er op dat door het voertuig wendbaar te houden met een sturende na- en voorloopas we nagenoeg al het werk dat we ermee willen doen ook zouden kunnen uitvoeren. Maar wel tegen minder kosten. Daarbij komt nog dat leeg op de weg de chauffeur nu beide assen kan optrekken. Dat gaf de doorslag. Daarbij vind ik het ook mooi dat die assen door de nieuwe elektro hydraulische aansturing alleen maar draaien als op de weg staan. Vroeger zag je zo’n opgetrokken as dan ook nog meesturen en dat is geen gezicht.” De nieuwe dynamische aansturing van de assen is behalve lichter ook veel compacter in de bouw, wat een mooi vlak chassis oplevert en daar werden de opbouwers bij Bevako die het VDL haakarmsysteem leverde, weer blij van.
Dank zij de bestuurbare voorloop- en naloopas beschikt de truck over een korte draaicirkel. Hierdoor kunnen we met deze truck op plekken komen waar minder flexibele voertuigen problemen kunnen hebben. Ook over het brandstofverbruik is Dirk positief: “We hebben hem nu al een tijdje in gebruik en ik moet zeggen dat het verbruik niet afsteekt bij wat onze overige auto’s doen.”
De R500 8x2 is bij Kruiswijk een alleskunner. “Wij zitten in de sloopwerken, grondverzet, civiel en grondwerk maar ook in het afvoeren van vervuilde grond en asbest. Daarom hebben we een overdrukinstallatie op de cabine gezet. Want we willen ons materieel zo universeel mogelijk kunnen inzetten.”