Post-Kogeko heeft 25 stuks Scania R410 aangeschaft met een drie-assig chassis en met de Topline cabine. De trucks krijgen onderhoud bij de Scania-dealer, via een contract.
Het bedrijf investeert voor het eerst in de SCR-only typen van Scania. De bedoeling is dat daarmee het brandstofverbruik verder daalt. Daarnaast zegt Post-Kogeko dat het de chauffeurs nog beter wil trainen.
“Wat betreft het trainen en motiveren van chauffeurs gaan Scania en Post-Kogeko ver terug. Een belangrijk deel van het huidige Scania coachingsprogramma is gezamenlijk hier in huis ontwikkeld en in praktijk gebracht. Inmiddels zijn we zo ver, dat de wekelijkse resultaten door mentorchauffeurs wordt overgebracht in een één op één begeleiding,” aldus Inge van Rijn, verantwoordelijk voor dit onderdeel. “Maandelijks betrekken we ook de planning daarbij. Want je kunt alleen echt duurzaam bezig zijn als dat in alle geledingen van je operatie top of mind is.”
Manager inkoop Paul Kleyweg kocht de Scania's met een drie assig chassis. ''Dat heeft alles te maken met de inzet op Engeland, waar de aslasten kritischer zijn'', aldus Kleyweg. "Chauffeurs zijn langer onderweg, en dat verklaart de keus voor de grotere Topline cabine.
Nieuw is de wijze waarop de trucks onderhouden gaan worden. “Onze eigen werkplaats doet uiteraard goed en preventief onderhoud, maar op basis van een vast schema. Dus misschien wel teveel. De Scaniadealer kan via de Communicator de voertuigen op afstand uitlezen en die gegevens invoeren in het Scania PAP-systeem (Pro Active Planning). Wij denken dat hij het onderhoud daardoor nog scherper kan uitvoeren. Net zo belangrijk is dat de dealer via de communicatie met het voertuig kan zien wat er aan staat te komen. Dat kan onze werkplaats niet. Deze koersverandering is bedoeld om te zien of met een onderhoudscontract onze uptime nog verder verbetert en zo mogelijk tegen lagere kosten.”