Nieuws
06-10-2022 | Door Tim de Jong

Mammoet Road Cargo uit het Brabantse Oudenbosch neemt 35 nieuwe Volvo FH-trekkers in gebruik voor exceptioneel transport. Na een uitgebreide vergelijking viel de keus op Volvos vanwege de gunstige Total Cost of Ownership en de goede service van Bluekens Truck en Bus, aldus de Volvo-importeur.

Mammoet Road Cargo is een specialist in exceptioneel transport over de weg in Europa. “Alles wat te lang, te breed, te hoog en/of te zwaar is vervoeren wij”, zegt Marco Jorissen, directeur sales & operations. “Onze specialismen zijn het vervoer van vliegtuigmotoren en vliegtuigonderdelen, (hijs)kranen, construction equipment, scheepsonderdelen en projectcargo. Dat doen we nu met vijftig trucks en 75 trailers.”

Gunstig kostenplaatje

Voor het uitvoeren van exceptioneel transport neemt Mammoet Road Cargo over een periode van drie jaar 35 nieuwe Volvo-trucks in gebruik. “Sinds 2017 hebben we weer Volvo-trucks in ons wagenpark”, vertelt Huib Groeneveld, manager operations. “Toen hebben we een order geplaatst voor vijftien trucks. Die functioneren naar alle tevredenheid en de prijs-kwaliteitverhouding is goed. Nu hebben we opnieuw een tender uitgeschreven en verschillende merken met elkaar vergeleken. Het kostenplaatje van Volvo kwam als beste uit de bus. In combinatie met de goede ervaringen met de trucks die in 2017 zijn geleverd, hebben we daarom nu wederom voor Volvo-trucks gekozen.”  

Verschillende uitvoeringen

De order omvat de levering van Volvo FH-trekkers in verschillende varianten: 4x2, 6x2 en 6x4. Inmiddels zijn elf Volvo’s geleverd, waarvan meest recent de eerste nieuwe Volvo FH 500 6x2-trekker. De overige voertuigen worden de komende drie jaar afgeleverd. Alle nieuwe trucks zijn uitgerust met de Turbo Compound-motor. “Het verbruik is een van de zaken waar we goed naar kijken”, zegt Groeneveld. “Vanwege onze nogal uiteenlopende werkzaamheden is het lastig om trucks één op één met elkaar te vergelijken. Maar als we de historische gegevens erbij pakken, zien we dat de nieuwe trucks significant zuiniger zijn dan de vorige generatie.”

Schuifframe

Met het oog op de inzet zijn de trucks voorzien van allerlei extra functies. De recent geleverde 6x2-trekker is uitgerust met een retarder voor extra remkracht. Ook heeft de truck een schuifframe, waardoor de positie van de koppelschotel variabel is voor een optimale aslastverdeling. Het schuifframe maakt de truck geschikt voor de verschillende typen eurodiepladers die Mammoet Road Cargo inzet. Verder zijn de 6x2 en 6x4-trekkers voorzien van I-Shift met kruipversnellingen, waarmee de chauffeur op zeer lage snelheid kan manoeuvreren. Groeneveld: “Onze chauffeurs komen op de meest uiteenlopende locaties, van fabrieksterrein tot bouwterrein en mijnen. Vooral bij hoge gewichten en veel manoeuvreren is I-Shift met kruipversnellingen een uitkomst.”

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
01-07-2025
Mark1 (960 x 602)

DAF XG+ voor Van der Mark

Van der Mark bewijst dat de klassieke bedrijfskleuren goed staan op een XG+
Nieuws
01-07-2025
Dick-Vijn_Scania-3-web-pers-2025 (960 x 640)

Dick Vijn viert met vier Scania trekkers

Dick Vijn koopt al jaren Scania's, want dat is wat de chauffeurs willen.
Nieuws
30-06-2025
Scania test truck

Scania test autonoom en camera's

Scania liet in 2021 camera's zien die onder de zijruiten bevestigd waren tijdens een introductie in Zweden. Daarna hebben…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.