Fellinger uit Roden heeft de vijftigste Scania truck in de geschiedenis van het bedrijf aangeschaft. De nieuwste is meteen de eerste van de nieuwe generatie van Scania, namelijk een R410 Highline 4x2 trekker. De Scania maakt deel uit van een order van vijf stuks.
Fellinger is specialist in geconditioneerd transport en rijdt met levensmiddelen, biologische producten, bloemen en planten naar bestemmingen in de Benelux, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Scandinavië, Polen, Tsjechië en Hongarije. "Wij rijden veelal met twee compartimenten koelers zowel diepvries als vers en droog, vertelt Anneke Fellinger. "Het bijzondere van ons werk is dat wij zowel lange afstand rijden als aan stadsdistributie doen. Een groot deel van de levensmiddelen wordt namelijk op winkelniveau in het buitenland uitgeleverd. Daarom heeft veel van ons getrokken materieel ook een zijdeur. "
De reden hierachter is omdat Fellinger veel voor een grootimporteur van producten voor de Aziatische en Afrikaanse keuken rijdt. Deze levert zowel aan de food retail als aan groothandelaren in grote delen van Europa. "Dat vraagt zowel veel van onze chauffeurs als van de voertuigen," overweegt Anneke. "Enerzijds wil je je chauffeurs de ruime cabine geven die hoort bij een hele week van huis zijn. Maar anderzijds wil je een lage instap en uitstekend zicht rondom omdat de jongens continue met 20 tot 25 adressen in stedelijke omgevingen zitten.
In de NGS R410 met een Highline cabine meent Fellinger een goed compromis gevonden te hebben. "De nieuwe R Highline cabine is zelfs iets ruimer dan de Topline van de huidige serie, maar heeft toch maar drie opstaptreden. Bovendien is het zicht rondom en vooral naar voren heel goed. We zijn nog aan het nadenken over een goed camerasysteem voor nog meer veiligheid.
Veiligheid en duurzaamheid met daaraan gekoppeld een laag brandstofverbruik staan bij Fellinger sowieso heel hoog op de prioriteitenlijst. "Als ik heel eerlijk ben, is de NGS in aanschaf zeker niet de goedkoopste truck," vertelt Anneke. "Maar we wilden toch niet bezuinigen op veiligheid. Natuurlijk hebben trucks tegenwoordig al standaard LDW en AEB. Wij hebben dat nog verder aangevuld met een vrijloop retarder. Dan heb je ook de beschikking over CCAP (Cruise Control met Active Prediction). Daarmee spaar je nog verder op de brandstof omdat de computer weet wat de weg gaat doen en daar zijn schakelstrategie op afstemt. Omdat we deze auto's met het aerodynamic package besteld hebben, hopen we daarmee ook nog wat diesel te besparen. Verder rijden de auto's bij ons op een servicecontract bij onze dealer in Groningen. Alles bij elkaar hebben we er zo alle vertrouwen in dat de TCO heel goed zal zijn. Daarbij: we kennen de 410 pk motor natuurlijk al en hebben daar goede resultaten mee behaald.
Fellinger heeft altijd voorop gelopen met de aanschaf van voertuigen van de nieuwste Euro generaties. "Wij hebben vroeg de sprong van Euro 3 naar Euro 5 gemaakt en intussen is het grootste deel van het wagenpark Euro 6. "lk kan niet zeggen dat we daardoor bijvoorbeeld een streepje voor hebben als het om nieuw werk gaat. Maar we hebben nooit problemen met milieuzones en het scheelt natuurlijk heel veel mautkosten," aldus Anneke Fellinger.
Bij Fellinger rijden de chauffeurs tussen de 110.000 en 120.000 km per jaar. "We hebben natuurlijk wel wat uitschieters naar boven, maar het is geen extreem hoge kilometrage. Dat komt door het grote aantal adressen per rit. De jongens zijn daardoor toch vaak de hele week weg. Een goede premium stoel en het premium multimediasysteem zijn in onze ogen dan geen luxe. En dat geldt ook voor de koelkast, omvormer en de magnetron. Je moet tenslotte wel goed voor je chauffeurs zorgen. Dit werk is heel specifiek. Dat kan niet iedereen en het is vaak stevig aanpoten. Maar daar staat dan wel een heel mooie auto tegenover.”