75 eActros 600 trucks voor Simon Loos

Nieuws
11-10-2024 | Door Iep van der Meer

Simon Loos heeft een order getekend voor maar liefst 75 eActros 600 trekkers. Dit is een ruime verdubbeling van de huidige elektrische vloot van 60 elektrische trucks. 

De deal werd beklonken tijdens de IAA Transportation in Hannover en is ook Europees gezien één van de grootste orders tot nu toe. Simon Loos heeft straks, met het totale aantal van 135 elektrische vrachtwagens, het grootste elektrische wagenpark in Nederland, die nu al voor het grootste deel uit Mercedes-Benz bestaat. Tjeerd Tromp, Head of Sales bij Daimler Truck Nederland, is trots op de samenwerking tussen Simon Loos en Daimler Truck Nederland. Hij vertelt: ‘Sinds tientallen jaren is er sprake van een echt partnership tussen beide bedrijven. Simon Loos heeft -door het uitvoeren van praktijktesten- ook een significante bijdrage geleverd aan de optimalisatie van de eActros 600, zoals hij binnenkort in serieproductie gaat. Het is dan ook mooi om te zien hoe deze samenwerking opnieuw bekrachtigd wordt door een order van deze omvang. Dit geeft niet alleen blijk van vertrouwen in ons product, maar ook van het feit dat elektrische trucks op dit moment volop ingezet kunnen worden in de dagelijkse praktijk.’

Naar verwachting gaat de eerste eActros 600, in de herkenbare Simon Loos uitstraling, in het eerste kwartaal volgend jaar de weg op. Het grootste gedeelte wordt ingezet in de winkeldistributie waarbij het opladen van de wagens plaatsvindt bij de opdrachtgevers zelf. Op de foto zie je hoe dat er uit kan zien in de Simon Loos kleuren. 

Volwaardig alternatief

Wim Roks is wagenparkbeheerder bij Simon Loos en erg enthousiast over de komst van de trucks. ‘De eActros 600 is een gamechanger. Waar we tot op heden elektrisch zo’n 250 tot 300 kilometer veilig in konden plannen per rit, gaan we met deze trucks de 500 kilometer aantikken. Daarmee is voor onze operatie de ritafstand geen planrestrictie meer en maken we een enorme sprong voorwaarts met het integreren van elektrisch vervoer.’ 

Naast de standaard CCS laadaansluiting, waarmee de truck kan worden opgeladen met maximaal 400 kW, worden de trucks ook geleverd met een voorbereiding voor MCS-laden (MegaWatt Charging System; megawatt laden). Zodra de MCS-technologie beschikbaar en gestandaardiseerd is voor alle fabrikanten, wordt het mogelijk om met 1.000 kW op te laden. Hierdoor kan de truck in minder dan een half uur van 20% naar 80% opgeladen worden. Tot slot krijgen de trucks een e-PTO om de koelmachine op de trailer elektrisch te laten koelen. Dit alles maakt de eActros 600 een meer dan volwaardig alternatief voor de dieseltruck.

Beloftes waargemaakt

Deze zomer startte Simon Loos, als eerste bedrijf buiten Duitsland, met het testen van de eActros 600. Hiervoor zijn drie beroepschauffeurs speciaal opgeleid door testingenieurs van Daimler Truck AG. Deze testtrekker heeft in een paar maanden tijd 25.000 kilometer gereden tussen leveranciers en de regionale en landelijke distributiecentra van Albert Heijn. Roks vertelt: ‘De testtrekker heeft de beloftes van rijcomfort, veiligheid, verbruik én rij-afstand absoluut waargemaakt. Simon Loos is er dan ook trots op om mee te helpen met het perfectioneren van de eActros 600 voordat de serieproductie in 2025 wordt gestart.’

Chauffeurs opleiden

Nu de elektrische vloot meer dan verdubbelt, gaat Simon Loos ook meer medewerkers opleiden om elektrisch te rijden. In samenwerking met het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) is er aanvulling gemaakt op de bestaande interne code-95 trainingen die Simon Loos voor haar medewerkers geeft. Ook dit is uniek, want geen enkel ander bedrijf is gecertificeerd om deze training aan te bieden.  

Long Haul truck

Mercedes-Benz zet de eActros 600 in de markt als 'long haul electric truck' maar de keuze van Simon Loos laat zien dat een inzet voor zware distributie meer voor de hand ligt. In dat kader is de e-Actros 600 eigenlijk voorzien van de verkeerde cabine, want de lagere Actros F cabine met een lagere instap zou logischer zijn. Die produceert Mercedes echter (nog?) niet.

Foto: FilmPloeg

 

BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.