Het op 10 maart door brand getroffen Melis Internationaal Transport, gevestigd in Duiven, was binnen vier uur alweer operationeel. Vrijwel het gehele wagenpark is gespaard gebleven, inclusief de bijzondere 80e Volvo-truck, die het bedrijf even ervoor in ontvangst had genomen. De truck was onderdeel van een levering van in totaal 12 Volvo’s: tien Volvo FH 420 Globetrotters en twee Volvo FM 420 Globetrotters door Harbers Trucks Duiven.
De nieuwe Volvo-trekkers zijn alle voorzien van het AirFlow-pakket voor een optimale stroomlijning en I-Shift Fuel Economy, Volvo’s automatisch schakelende versnellingsbak met intelligente functies voor een verlaagd brandstofverbruik.
De voertuigen zijn tevens uitgerust met I-ParkCool. Deze standkoeling is volledig geïntegreerd met het klimaatsysteem en neemt daardoor geen extra ruimte in beslag in en op de cabine. Ook dit komt de aerodynamica ten goede.
De Volvo-trucks dienen deels als vervanging, deels als expansie van de bestaande vloot. Melis Internationaal Transport B.V. breidt momenteel haar activiteiten in het contracttransport uit met LZV-vervoer. Het gaat dan voornamelijk om winkeldistributie in Nederland en Duitsland. De onderneming rijdt verder ADR-, koel-, en kooiaaptransporten, heeft een semi-dieplader en autolaadkraan voor speciaal transport en biedt op- en overslag aan in eigen magazijnen. Vanuit het hoofdkantoor in Duiven worden de standplaatsen in Weert, Waddinxveen en Doetinchem aangestuurd.
Marwin Melis staat sinds twaalf jaar als vierde generatie aan het hoofd van het transportbedrijf. Onder zijn leiding groeide het wagenpark van 12 naar 60 eenheden. Het streven is om die groei door te zetten. “Hoe groter we worden, hoe interessanter we zijn voor grote partijen. We willen ons onderscheiden, investeren veel in het bedrijf en anticiperen op de toekomst. Met als centraal gegeven: de klant méér bieden dan laadmeters.” Om nog efficiënter te kunnen werken, zet Melis onder meer in op automatisering. Zo implementeerde de transporteur een geavanceerd Transport Management Systeem, niet alleen voor eigen gebruik maar ook als service voor de opdrachtgevers. Zij kunnen via track & trace hun zendingen real-time volgen.
Een ontwikkeling die recht doet aan de kernwaarden van Melis: flexibiliteit en betrouwbaarheid. “We zijn een echt familiebedrijf”, vertelt Marwin Melis. “Onze klanten weten wat ze aan ons hebben. Goede chauffeurs, goede service en natuurlijk goed materieel!”
Melis benadrukt dat de klanten geen hinder hebben ondervonden van de onfortuinlijke brand; binnen vier uur na de brandmelding was het hele bedrijf weer operationeel.