Voor het eerst sinds 2014 zijn er meer chauffeurs uit het vak gestapt dan erbij zijn gekomen. Dit blijkt uit de meest recente Sectormonitor Transport en Logistiek.
Het aantal chauffeurs daalt van 87.819 in het 2e kwartaal naar 86.873 in het derde kwartaal. Voor het eerst sinds 2014, ligt de uitstroom hoger dan instroom: 1.973 chauffeurs stromen de sector in en 2.545 stromen uit. Het aandeel oproepkrachten van werknemers in de sector die niet-chauffeur zijn neemt toe tot 18% (was 16% in dezelfde periode een jaar eerder), het aandeel parttimers stijgt tot 27% (was 26% in 2018-Q3) De gemiddelde leeftijd van werknemers die niet chauffeurs zijn daalt tot 41,4 jaar en de gemiddelde leeftijd van chauffeurs loopt verder op tot 45.
Verwachtingen voor dit jaar en komend jaar voor de Nederlandse economie zijn dat de groei af zal nemen. Er is dus nog wel economische groei, maar het gaat minder hard. Sectorinstituut Transport en Logistiek: "Verwachtingen voor 2020 over omzet, personeelssterkte en investeringen zijn minder positief dan ze een jaar eerder waren voor 2019”. Tegelijkertijd ligt het aantal vacatures voor vrachtwagenchauffeurs hoog en blijft het voor werkgevers lastig om chauffeurs te vinden, zegt het sectorinstituut. Eén derde van de ondernemers in het goederenvervoer over de weg zegt last te hebben van een tekort aan personeel. In het derde kwartaal van 2019 noteerde het sectorinstituut 5500 vacatures, een jaar eerder waren het er nog 9200. Het aantal oproepkrachten onder chauffeurs ie gelijk gebleven. Een echte oorzaak geeft het sectorinstituut niet, maar uit statistieken is wel af te leiden dat relatief veel chauffeurs met pensioen gaan. Dit was in de periode 2011-2015 ook al het geval.
Meer ontwikkelingen
De verwachtingen voor 2020 over omzet, personeelssterkte en investeringen zijn minder positief dan ze een jaar eerder waren voor 2019. Het ondernemersvertrouwen daalt naar neutraal. Ondernemers transport en logistiek zijn minder positief over ontwikkeling omzet, bedrijvigheid en winstgevendheid in het afgelopen kwartaal. Het aantal werkgevers neemt verder toe naar 6.913 (t.o.v. 6.575 in 2018-Q3) Het aantal faillissementen neemt in 2019 echter ook weer toe. In het derde kwartaal gingen 28 bedrijven failliet (in 2018-Q3 waren dit er 23)
In de Sectormonitor worden per kwartaal arbeidsmarktontwikkelingen weergegeven van werknemers en werkgevers die zijn aangesloten bij SOOB/Pensioenfonds Vervoer. De Sectormonitor komt tot stand in opdracht van de sociale partners TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek en is mogelijk dankzij SOOB.