AB Agri, het nieuw gevormde bedrijf dat bestaat uit AB Texel, Butter Group en A-Ware, heeft met FNV Bondgenoten afgesproken dat ze hun 86 Poolse chauffeurs sinds 1 januari Hollands CAO-loon betalen. Voor de betreffende chauffeurs komt dit neer op een loonsverhoging van duizend euro per maand. Daar bovenop krijgen de Polen ook vakantiegeld , acht procent van het bruto jaarsalaris. Dat meldt het NRC.
Volgens Edwin Atema van FNV Bondgenoten is AB Agri het eerste transportbedrijf in Europa dat een dergelijke maatregel neemt. AB Agri stelt dat het 'een volwassen bedrijf is dat volwassen afspraken maakt'.
De Poolse chauffeurs moeten elf uur rijden vanuit Polen om op hun werk in Nederland te komen. Aanvankelijk voerde het FNV actie tegen AB Agri, omdat het de Polen zou uitbuiten. Met hulp van de Poolse vakbond kreeg het FNV de directie van AB Agri aan de onderhandelingstafel. Ondanks acties gingen de gesprekken door, de directie haakte niet af. AB Agri sluit nu een vestiging in Polen en neemt alle Poolse chauffeurs elders in dienst. In juli krijgen nog eens 300 Polen die in Dutsland werken een vaste baan volgens Duits minimumloon. Wat volgens het FNV hielp is dat een der directeuren van AB Agri de zoon is van een bouwvakker die 48 jaar lid is geweest van het CNV. Hij hoopt dat meer bedrijven op dezelfde wijze 'hun verantwoordelijkheid nemen. '
FNV's Edwin Atema zegt in het NRC: ''Ik heb liever 86 Poolse leden in Nederlandse loondienst, dan ongeorganiseerde figuren die roepen ‘eigen volk eerst’ en niet bijdragen aan oplossingen voor de sector. We leven niet meer op de postzegel Nederland, we moeten internationaal denken. Deze chauffeurs laten andere Poolse collega’s hun loonstrookje zien. Dat is heel stimulerend om vakbondslid te worden. Oók voor Nederlandse chauffeurs.” Volgens Atema komen de trucks van de Polen op Nederlands kenteken en pleit AB Agri voor meer controle en handhaving.
AB Agri heeft een vloot van 800 trucks en het heeft 1250 werknemers in dienst.