Meulendijks Rondhout heeft een Mercedes-Benz Actros in gebruik genomen met een hydraulisch aangedreven vooras.
De Actros 2651 is uitgevoerd als 6x2 maar in het bos is wat extra tractie soms wel handig. Om die reden koos Meulendijks Rondhout voor het HAD systeem van Mercedes. Die letters staan voor Hydraulic Auxiliary Drive en dat betekent zoveel als hydraulisch aangedreven as.
Hiermee blijft de Actros een uiterst zuinige truck voor op de snelweg met een normale opbouwhoogte en zonder allerlei beperkingen die een normale aangedreven vooras met zich mee brengt. In het bos is een druk op de knop voldoende om de voorwiel aandrijving in te schakelen en dat levert tot 40 kW extra aandrijfkracht. Dat blijkt vaak net genoeg te zijn om er doorheen te komen.
De werking is vrij eenvoudig. Een hogedrukpomp aan de motor zorgt voor een hydraulische druk van in totaal max. 450 bar bij de wielnaafmotoren van de vooras. De zuigers worden hierdoor naar buiten gedrukt en drijven vervolgens de nokkenring aan. Zo wordt per wiel extra aandrijfenergie verkregen. De hogedrukpomp is, in tegenstelling tot die bij sommige andere truckmerken, niet aan de transmissie maar aan de PTO van de motor gekoppeld. Zo blijft tijdens het schakelen de volle kracht van de HAD behouden en is er al aandrijfkracht vanaf stilstand. Ook is zodoende bij de transmissie nog plaats voor een retarder en is de HAD 350 kg lichter dan een inschakelbare aandrijving op alle wielen, en 500 kg dan permanente aandrijving op alle wielen.
Mercedes claimt dat deze toepassing ten opzichte van een conventionele aangedreven as tot 8 % aan brandstof en CO2 uitstoot bespaart. Het HAD systeem is geschikt voor elke inzet waarbij kortstondig maximale tractie nodig is en tegelijkertijd een hoog laadvermogen en een optimale aandrijflijn vereist zijn. Dit is onder meer het geval bij trekkers met kip-trailer en trucks voor het houttransport. HAD is leverbaar voor de OM 470 en OM 471 motoren in de Actros, Arocs en Antos.