LNG en CNG maken een behoorlijke groei door als alternatief voor diesel. En dat kan ook, want steeds vaker vormt het een werkbaar alternatief voor diesel. Zo levert Scania voortaan ook ADR gekeurde LNG trucks. Meijnders had de primeur.
'Natural Passion' is de toepasselijke naam die prijkt op het dak van de nieuwe Scania G340 LNG van Meijnders. 'Een truck die rijdt als een pittige diesel' aldus Rien Meijndert.
“LNG-trucks waren tot nu toe nog niet ADR-gecertificeerd,” vertelt Scania Fleetsales manager Johan Nagtegaal. “Wil de truck met een LNG-motor echt doorbreken, dan moet die universeel inzetbaar zijn dus ook met een lading onder ADR. Dat speelt bijvoorbeeld bij de bevoorrading van LNG-stations. Die worden momenteel in verhoogd tempo aangelegd. Momenteel zijn er al 14 en volgend jaar rond deze tijd moet Nederland ca. 25 stations rijk zijn. Dan kun je spreken van voldoende dekking. Maar al die stations worden tot nu toe nog met een dieseltruck bevoorraad. In de complete keten van well to wheel is daar met een LNG-voertuig nog wat te halen.” Nagtegaal ziet ook goede kansen voor LNG-trucks op de Maasvlakte bij het overrijden en het shuntvervoer van containers. “Qua afstand kon dat al makkelijk met een CNG-truck. Maar omdat de vervoerder nooit weet of de volgende lading niet onder ADR valt, was een truck op LNG daar tot nu toe geen optie. “Dat hebben wij nu opgelost”, aldus Nagtegaal. “Een ander pluspunt is dat door de modulaire bouwwijze Scania nu meteen een heel brede range ADR-gecertificeerde LNG trucks kan leveren. Daarmee hebben wij nu een LNG-optie voor bijna elk soort nationaal en interregionaal transport.”
Lees meer over deze fraaie nieuwe en milieuvriendelijke Scania trucks op ">www.transportenmilieu.nl