Heijboer Transport heeft de eerste Volvo FH X-Low trekker in ons land met een af fabriek gemonteerde liftas. Engeland specialist Heijboer kan niet zonder midlift as en deze oplossing van Volvo is een hele fraaie.
Volvo Trucks is de eerste truckfabrikant die de midliftas af fabriek op een X-Low chassis aanbiedt. De as heeft een capaciteit van 4,5 ton en is leverbaar voor zowel Volvo FH als Volvo FM-trekkers en bakwagens. Naast snellere levering en het gebruik van uitsluitend originele Volvo-onderdelen, biedt het af fabriek concept van Volvo Trucks een verbeterde bodemvrijheid en een geoptimaliseerd eigen gewicht. De midliftas kan zelfs in combinatie met een lichtgewicht achterasinstallatie worden geleverd. De maximale brandstofcapaciteit van de verschillende chassisvarianten is 1.045 liter.
Heijboer Transport nam twee identieke Volvo FH 460 X-Low trekkers in gebruik met volledige luchtvering en drie instelbare rijniveaus. Dankzij de midliftas is de maximale wettelijke last van het tandemstel 16 ton. In combinatie met de extra lage koppelschotel kan Heijboer het laadvermogen van haar megatrailers, zowel in volume als gewicht, optimaal uitnutten.
De Volvo FH-trekkers hebben dankzij de midliftas een GCW van 44 ton, in Groot-Brittannië het maximaal treingewicht voor 6-assige combinaties. “De crux zit voor ons niet zozeer in het totaalgewicht, maar in de individuele asdruk”, legt Arnold-Jan Willemse, directeur van Heijboer Transport, uit. “We vervoeren veel deelladingen. Hoe meer volume er achter uit gaat, hoe hoger het gewicht op de koppelschotel. Met de midliftas op een laag chassis hebben we 4,5 ton meer speling.”
De configuratie kwam tot stand op advies van Volvo Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus Breda. Willemse is al jarenlang vaste klant en heeft ook het onderhoud van zijn wagenpark, bestaande uit 125 trekkende eenheden, volledig uitbesteed aan Bluekens.