Volgens Rijkswaterstaat zijn de ankers die het viaduct normaal vasthouden in de veengrond losgeschoten of geknapt waardoor het asfalt 6 cm omhoog is gekomen. Met 1700 bigbags van ieder een ton met zand wordt nu tegendruk gegenereerd. Onderzoek moet uitwijzen hoe het zo ver gekomen is, en wat er aan te doen is. De tunnel werd gebouwd in 1976 en had nog jarenlang mee moeten gaan.
Omleidingen
Het verkeer wordt omgeleid via Leeuwarden, maar er zijn kortere routes door de omliggende dorpjes. Dit leidt nu al tot verkeersopstoppingen rond Sneek in de spits. Met name voor transportbedrijven in de regio Sneek is het een groot probleem, aangezien het alternatief via de brug bij Spannenburg ook lastig is. Die brug is aan het afbrokkelen waardoor daar een aslastbeperking van 10 ton op zit. Het totaalgewicht over die brug is 50 ton, en daar valt wel mee te leven aldus een woordvoerder van Feenstra|Fritom.
Eerder werd bij Purmerend al een gewichtsbeperking van 30 ton ingesteld voor een brug in de A7. Ook dat is voor verkeer vanuit Friesland naar de Randstad een grote belemmering.