Veel chauffeurs kijken nog altijd verlekkerd naar Amerika. Toch mag je soms blij zijn dat je in Europa mag rondrijden, want Amerika kan een vreemd land zijn. Dat merken ook het grote transportbedrijf Werner Enterprises en chauffeur Shiraz Ali. Zij zijn veroordeeld tot het betalen van het enorme bedrag van 100 miljoen Dollar, terwijl de rechter tegelijkertijd erkent dat het ongeluk voor hen niet te voorkomen was.
Niets verkeerds gedaan
Het ongeluk vond plaats in 2014. Een automobilist verloor in Texas de controle over zijn auto, toen de weg verraderlijk glad bleek. De automobilist slipte en schoot dwars door de tien meter brede middenberm naar de tegemoetkomende rijbaan. Daar reed Ali, een kersverse chauffeur bij Werner, samen met zijn trainer. Een ongeluk kon niet meer voorkomen worden. Een jongen van 7 op de achterbank overleed ter plekke, zijn zusje van 12 raakte zwaar gehandicapt.
De familie van de kinderen klaagden vervolgens Werner Enterprises aan. Een juridische strijd van tien jaar volgde. Voor ons Nederlanders klinkt dit te gek voor woorden, want niemand in de vrachtwagen kon iets doen aan het ongeluk. Onderzoek wees uit dat de chauffeur onder de toegestane snelheid reed en binnen een halve seconde vol op de rem stond. De politie verklaarde dat dit echt een ongeluk was en dat Ali niets verkeerds had gedaan.
Juridische strijd
Desondanks moesten het bedrijf, de chauffeur en de bijrijder samen een schadevergoeding betalen van 100 miljoen Dollar vanwege hun aandeel in het ongeluk. Advocaten van Werner Enterprise hebben de zaak nu aangekaart bij het Hooggerechtshof van Texas. De rechtszaak zal zo’n zes weken duren. Experts zien het als een belangrijke zaak, die mogelijk voor iedereen de deur open zet om schadevergoeding te claimen van iedereen die bij een ongeluk betrokken is.
In Amerika is de claimcultuur heel anders dan hier. Als chauffeur kun je zomaar veroordeeld worden tot het betalen van enorme bedragen, puur als je op het verkeerde moment op de verkeerde plek bent. Dan moet je maar gelukkig zijn dat je hier in Europa rijdt.
Foto’s: Werner Enterprises (niet de vrachtwagen in kwestie)