Chauffer Wim Smets stuurde ons de info en de foto's van zijn nieuwe trots. De wagen werd geleverd door Scania-dealer Buga uit Westerlo terwijl de firma Clijsters uit Dilsen tekende voor de montage van de laadkraan en de op maat gemaakte laadbak met Kinnegrip-sluitingen.
De samenspraak tussen Clijsters en chauffeur Wim Smets zorgde voor een maximale benutting van de beschikbare ruimte met het oog op bergruimte en ergonomie. Zo is er aan beide zijden een afsluitbare koffer, zowel op het kopschot als onder de laadbak een open bak voor losse spullen en achter de cabine een bakje om houten balkjes in op te bergen. Dit is voorzien van een uitneembaar kopschotje om makkelijk de balkjes te kunnen nemen.
Om ergonomisch en veilig te kunnen werken zijn er aan beide zijden van de laadbak trapjes en handvaten voorzien. Tegen het kopschot heeft een ladder een plaats gekregen; deze komt van pas als er kettingen moeten aangeslagen worden bij het hijsen van hoge waterputten, werfketen en dergelijke.
De firma Wijckmans is actief in de handel en het transport van bouwmaterialen, beton en tegels. De nieuwe Scania zal vooral ingezet worden voor de uitlevering van bouwmaterialen, zowel gepalletiseerd (denk aan stenen, klinkers en betonblokken) als losgestort (denk aan zand, grind en dolomiet) maar ook kraanwerk (denk aan het op verdieping plaatsen van tegels, het met een zuignap plaatsen van mega tuintegels en het plaatsen van metalen balken in nieuwbouw- en renovatieprojecten) en transport van materialen van aannemers zoals stellingen en werfmaterieel van de ene werf naar de andere.
Zwitsers zakmes
Al met al veel variatie voor Wim en daarom moest deze wagen een soort van Zwitsers zakmes worden en dat is goed gelukt. "Ik heb ondertussen 15 jaar ervaring in deze job dus ik weet perfect wat ik nodig heb en waar wat moet zitten om de verschillende uitdagingen tot een goed einde te kunnen brengen." Met 8 werklampen, 6 LED flisters, 2 dubbelbranders en pablo's zit de wagen goed in de verlichting maar de blikvangers zijn de 2 Strands LED-bars. "Een beetje extra licht kan nooit kwaad" lacht Wim. "Het is nog maar mijn tweede nieuwe vrachtwagen op een carrière van 22 jaar en ik heb 13 jaar met mijn vorige wagen gedaan dus het is de investering wel waard."
Wim op Instagram
Wim heeft ook een Instagramaccount (@lorrydriver_w) waar hij aan de hand van foto's en filmpjes het beroep laat zien zoals het is. "Ik wil tonen hoe het er echt aan toe gaat in mijn job, er zijn ruim voldoende beelden van de obligate zonsopgangen en bijzondere plaatsen maar ik laat het ook zien als ik een lekke band heb of ergens een poort of drassig veld niét door geraak. Dit is een mooie manier om mensen die interesse hebben om chauffeur te worden te laten zien hoe het er echt aan toe gaat."