Hoewel de Peterbilt er erg klassiek uitziet, is hij nog niet zo oud. De Peterbilt 389 kwam in 2006 in productie, als opvolger van de beroemde 379. Hij bleef in productie tot vorig jaar. Ondanks de old-skool koplampen is de Peterbilt van Anema dus echt een vrij nieuwe truck. Desondanks maakt het klassieke model, met zijn grote vierkante motorkap en enorme uitlaten natuurlijk meer indruk dan de gemiddelde Scania of DAF. Dit is overigens niet de eerste Peterbilt voor Adema: eerder zette het bedrijf een witte trekker in.
Bijzonder is het tridem-stel waarmee de Peterbilt is uitgerust: drie assen achteraan. Dit is typisch voor Amerikaanse zwaartransporttrekkers. Desondanks kom je ze niet vaak tegen, zeker niet in ons land. De Peterbilt van Anema is voorzien van een lage slaapcabine, voor Amerikaanse begrippen een klein exemplaar. Het is echter een populaire keuze voor kopers, die hun truck een old-skool look wilden meegeven.
Onder de kap vinden we een indrukwekkende 15-liter zescilinder van Cummins, die tot 605 pk levert. Peterbilt leverde dit model overigens ook met de MX-13 van DAF. Anema Arum koppelt de indrukwekkende trekker voor een drie-assige Nooteboom dieplader met dolly. Zeker geladen met een indrukwekkende machine van Develon is dit een span om je vingers bij af te likken.
Foto’s: Paul Poels via Anema Arum