Bandencontrole: 75% rijdt met te lage spanning

Nieuws
21-06-2022 | Door Iep van der Meer

Een te lage bandenspanning is één van de oorzaken van een onnodig hoog brandstofverbruik. Onlangs controleerde een team van Goodyear op Hazeldonk het vrachtverkeer en de resultaten zijn vrij schokkend. Maar liefst 75% van alle trucks en trailers bleek minstens één band te hebben met een te lage bandenspanning.

In totaal werden 400 truck- en trailerbanden gecontroleerd op spanning en andere gebreken. Te lage bandenspanning resulteert niet alleen in een raar slijtagebeeld, het zorgt ook voor meer rolweerstand. Gemiddeld werd er een onderspanning van 12,8% gemeten en dat is schokkend. Op jaarbasis verlies je met zo'n onderspanning rond de 900 Euro aan extra brandstof en verhoogde slijtage.

Ymen de Boer,  Fleet Business Manager van Goodyear Nederland, zegt hierover:” Ondanks onze waarschuwingen en aanbevelingen rijdt nog steeds 3 op de 4 vrachtwagencombinaties op een te lage spanning. Dat is niet alleen slecht voor de portemonnee van de vervoerder, maar ook voor de veiligheid van de chauffeur. Een juiste bandenspanning is ook nog eens beter voor het milieu!” Dit kunnen wij vloten heel simpel aantonen met onze brandstofcalculator, alsook het effect op CO2-uitstoot.

Achterstallig onderhoud

Bij maar liefst 10% van de gecontroleerde voertuigen bleek achterstallig bandenonderhoud. Zo bleek zelfs één voertuig gewoon op een lekke band te rijden. Tevens werden alle banden en velgen gecontroleerd op ernstige beschadigingen en op een juiste uitlijning. Twee voertuigen hadden inrijdingen (ernstige beschadigingen in de wang, bij twee andere was er schouderslijtage door verkeerde uitlijning en bij één was een koordbreuk (zie foto’s)). Daarnaast waren er 2 voertuigen met een bandenspanning van minder dan 7,5 bar. Ook kon bij 10 banden de bandenspanning niet gemeten worden omdat het ventiel defect was. De Boer: “ Achterstallig onderhoud van banden gaat ten koste van de veiligheid en is slecht voor het milieu. Zelfs iets schijnbaar simpels als een kapot of onbereikbaar ventiel zorgt ervoor dat het voertuig een grotere kans maakt op een lekke band (de spanning kan immers niet gecontroleerd worden), waardoor de chauffeur uren oponthoud krijgt en in het ergste geval een ongeluk veroorzaakt. Vaak blijken gestrande vrachtwagens ook veroorzaker te zijn van filevorming hetgeen wordt beperkt door goed onderhoud. Natuurlijk zorgt een te lage bandenspanning voor een te hoog brandstofverbruik en en negatieve impact op de CO2 footprint”.

Interesse van chauffeurs

Tijdens de bandeninspectie bij Hazeldonk was het opvallend hoe bereidwillig de chauffeurs waren om mee te werken aan deze controle. Ook toonden de truckers in het algemeen grote interesse in de verstrekte informatie over het belang van de  juiste banden, goede bandenspanning en regelmatige bandencontrole. Opvallend was dat meer dan 80% van de gecontroleerde banden A-merken waren, wat aantoont dat vloten zich sterk bewust zijn van de meerwaarde van deze merken, namelijk het extra rendement dat deze banden bieden en comfort voor de chauffeurs. De banden van B- en C-merken werden dan ook vooral gemonteerd op de trailers, en niet zozeer op de trekkers.