Naast leveranciers van de grote machines zoals Liebherr, Caterpillar en Komatsu waren ook de truck en trailerbouwers present in München. Voor DAF was het de eerste keer dat ze op deze beurs stonden, uiteraard met de nieuwe generatie XD en CF bouwvoertuigen. Uiteraard was ook Tatra van de partij, maar dat merk voert nog de CF cabine van DAF.
MAN opvallend afwezig
Opvallend afwezig op de Bauma was MAN, en dat is bijzonder, want de Bauma wordt gehouden in München waardoor het eigenlijk een thuiswedstrijd is voor dit Duitse merk. In andere jaren pakte MAN minstens zo groot uit als dat andere Duitse merk, Mercedes-Benz. Bij Mercedes werd het complete programma bouwvoertuigen getoond, inclusief de Unimog. Net als op de IAA was er ook op de Bauma veel aandacht voor de elektrificatie. Zo toonde Mercedes de eActros in alle varianten, waaronder ook de eActros Longhaul met een bereik van 500 kilometer.
Scania R730 16x4
Ook de Zweedse merken deden dit jaar even niet mee aan de Bauma. Volvo Trucks stond normaal gesproken bij Volvo Construction, maar ook dat merk was niet te zien. Scania was wel aanwezig met de motorenlijn overigens. Uiteraard stonden er bij de opbouwers wel verschillende Volvo, MAN en Scania trucks. Bij MPG stond bijvoorbeeld een indrukwekkende Scania R730 16x4 (!) motorwagen van het Zweedse Upplandskranar. Deze 16 asser dient als basis voor een hybride, dus deels elektrisch aangedreven MPG kraan met een bereik van maar liefst 60 meter!
Uiteraard lieten ook de Nederlandse trailerbouwers van zich horen in München. Zo waren Broshuis en Nooteboom vertegenwoordigd met een aantal fraaie modellen uit hun zwaar transport programma. Foto’s Roger en Sven van Nispen. www.bouwmachineweb.com