Steeds meer steden voeren een maximale lengte in voor vrachtwagens. Meestal is dit 10 meter. Met dit verbod willen steden voorkomen dat grote vrachtwagens de krappe binnenstad inrijden en risico’s vormen voor straatmeubilair, bestrating en ander verkeer. Voor sommige transportbedrijven is deze lengtebeperking een uitdaging, bijvoorbeeld als je een comfortabele cabine, een kraan en lading wil meenemen.
De Scania R500 van Jos Bertens is het resultaat van deze beperkingen. De lengte van de bakwagen is precies 10 meter, maar hiervoor moest wel een compromis worden gesloten. Dankzij de zware Effer 1000 kraan en laadruimte voor een bouwcontainer was er namelijk geen ruimte meer voor een slaapcabine. De Scania is daarom uitgerust met een ruime dagcabine. Cab-in.nl Truckinterieurs heeft hier vervolgens een bed in gebouwd. De Scania doet zo een beetje denken aan de grootvolume-combinaties van eind jaren ‘80.
Beperkte ruimte
Standaard past in deze verkorte cabine slechts een heel smal matras. In Duitsland wordt zo’n matras niet eens als bed wordt gezien. Daarom is het middengedeelte verbreed. Dit had als bijkomend voordeel dat een volwaardige koelkast uit de langeafstandscabine kon worden geplaatst. Achter de bestuurdersstoel kan een inzetstuk geplaats worden. Hierdoor is een volwaardig bed ontstaan, uitgezonderd bij het voeteneind.
De cabine werd verder voorzien van een kastenwand, aangezien dit standaard niet in een dagcabine zit. Uitgezonderd van de beperkte ruimte op de motortunnel is deze Scania-cabine nu helemaal geschikt voor een nachtje overstaan. We zijn benieuwd of deze bijzondere kraanwagen navolging krijgt. Eigenlijk hopen we van niet. Waar geld verdiend moet worden, is de chauffeur vaak de eerste die in moet leveren.
Foto’s via Facebook / Cab-in.nl Truckinterieuren en Kluytmans Service BV