België ontvangt eerste DAF defensietrucks

Nieuws
01-12-2022 | Door Tim de Jong

DAF Trucks heeft de eerste militaire voertuigen uit een serie van 879 trucks geleverd aan de Belgische Defensie. Generaal-majoor Thierry Esser nam samen met luitenant-generaal Frédéric Goetynck de sleutels in ontvangst van Harald Seidel, president-directeur van DAF. De overdracht vond plaats in DAF’s Assen- en Cabinefabriek in Westerlo, België.

De order van de Belgische Defensie bestaat uit 636 2-assige trucks met een 4x4 aandrijflijn voor algemene transporttaken en 243 4-assige trucks met een 8x8 aandrijflijn voor specifieke toepassingen (kipper, containertransport en inzet waarvoor een kraan nodig is).

Veertig procent van de voertuigen wordt uitgerust met een gepantserde cabine die de inzittenden een hoge bescherming biedt tijdens militaire operaties. De levering van de eerste 150 zware voertuigen aan de eenheden van de Landcomponent (gemotoriseerde Brigade en Special Operations Regiment) en de Medische component is volop in voorbereiding.

Off-road-capaciteiten

Voor de CF Military voertuigen werkt DAF nauw samen met het Tatra Trucks uit Tsjechië. Alle trucks maken gebruik van een uniek chassis-concept met een all wheel drive aandrijflijn en een centrale, dragende buis waaraan een onafhankelijke wielophanging is gemonteerd. De onafhankelijke wielophanging, het speciale Tatra-chassis en het Central Tire Inflation System garanderen de gewenste off-road-capaciteiten en een uitzonderlijk rijcomfort, zelfs in de meest uitdagende terreinen. Eigenlijk is het raar dat er DAF op de grille staat dus, want dit zijn meer Tatra trucks dan DAF trucks.

De trucks worden aangedreven door een 10,8 liter Paccar MX-11 (4x4) of een 12,9 liter Paccar MX-13 (8x8) motor met vermogens van respectievelijk 300 kW/410 pk en 340 kW/460 pk. Ook de beperkte hoogte is een troef van de CF Military truck. Zelfs bij transport van een 20 voets-zeecontainer is hij nog lager dan vier meter.

Cabines ‘Made in Belgium’

De productie van de niet-gepantserde cabines van de CF Military trucks vindt volledig plaats in de DAF-fabriek in Westerlo. Tatra Defence Vehicles  levert de gepantserde cabines, waarvoor het interieur eveneens in Westerlo geproduceerd wordt. In de beide cabinetypes is de bediening hetzelfde, waardoor chauffeurs gemakkelijk van het ene naar het andere voertuigtype kunnen overstappen.

Onderhoud                                                                                                                 

De Belgische Defensie en DAF zullen in nauwe samenwerking het onderhoud van de CF Military voertuigen verzorgen, waarbij het DAF-dealernetwerk in België - met aangeduide steunpunten in Houthalen en Grâce-Hologne - een cruciale rol speelt. Voor onderhoud buiten de Belgische landsgrenzen staat het DAF dealernetwerk met ruim 1.100 locaties wereldwijd ter beschikking, evenals de DAF International Truck Service hulpdienst. Voor een goede beschikbaarheid van onderdelen kan de DAF-dealerorganisatie rekenen op de steun van Paccar Parts.

“De veiligheid van ons personeel en betrouwbaar materieel zijn van het allerhoogste belang,” benadrukt luitenant-generaal Frédéric Goetynck, directeur-generaal van de algemene directie Material Resources (DGMR). “De vervanging van de dertig jaar oude niet-beschermde vrachtwagens naar gepantserde voertuigen was nodig om de veiligheid van het personeel tijdens opdrachten te garanderen met voertuigen die een sterke alle-terreincapaciteit bieden binnen hun categorie”.

BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.