Kort voor de eerste verjaardag van het Belgische trucktol systeem,blijkt dat er minder wordt verdiend dan België had berekend. Ben Weyts, minister van Mobiliteit, rekent nu op 400 miljoen euro en dat is 100 miljoen euro minder dan vooraf was berekend. Dat meldt TLN.
Een voorname oorzaak is dat de transportsector in België sneller dan verwacht milieuvriendelijker vrachtwagens inzet en ook nog minder kilometers rijdt. Verder noemt Weyts ook een hoger dan verwachte inzet van bestelauto’s en buitenlandse voertuigen op de Belgische wegen als oorzaken van de lagere inkomsten.
Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) heeft al gereageerd op het nieuws en benadrukt dat de overheid de financiële tegenvaller niet moet gaan compenseren met een forse tariefverhoging voor de schoonste vrachtwagens. Transporteurs zijn volgens TLV niet verantwoordelijk voor foutief opgestelde begrotingen.
TLV vreest echter dat, wanneer de tarieven op 1 juli 2017 volgens planning worden geïndexeerd, alle transporteurs, dus ook degenen met de schoonste voertuigenparken, worden opgezadeld met een kostenstijging om het ontstane tekort te dichten. Volgens TLV is dit onwenselijk. De Belgische brancheorganisatie is meer een voorstander van een kilometerheffing die ook voor personenwagens geldt.
TLN is het met de Belgische collega’s eens dat de lager dan verwachte inkomsten geen reden mogen zijn om de toltarieven verder te verhogen. Verder vindt TLN dat de opbrengsten ten goede moeten komen aan infrastructuur.