België verdient minder aan trucktol

Nieuws
14-03-2017 | Door Tim de Jong

Kort voor de eerste verjaardag van het Belgische trucktol systeem,blijkt dat er minder wordt verdiend dan België had berekend. Ben Weyts, minister van Mobiliteit, rekent nu op 400 miljoen euro en dat is 100 miljoen euro minder dan vooraf was berekend. Dat meldt TLN.

Een voorname oorzaak is dat de transportsector in België sneller dan verwacht milieuvriendelijker vrachtwagens inzet en ook nog minder kilometers rijdt. Verder noemt Weyts ook een hoger dan verwachte inzet van bestelauto’s en buitenlandse voertuigen op de Belgische wegen als oorzaken van de lagere inkomsten.

Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) heeft al gereageerd op het nieuws en benadrukt dat de overheid de financiële tegenvaller niet moet gaan compenseren met een forse tariefverhoging voor de schoonste vrachtwagens. Transporteurs zijn volgens TLV niet verantwoordelijk voor foutief opgestelde begrotingen.

TLV vreest echter dat, wanneer de tarieven op 1 juli 2017 volgens planning worden geïndexeerd, alle transporteurs, dus ook degenen met de schoonste voertuigenparken, worden opgezadeld met een kostenstijging om het ontstane tekort te dichten. Volgens TLV is dit onwenselijk. De Belgische brancheorganisatie is meer een voorstander van een kilometerheffing die ook voor personenwagens geldt.

TLN is het met de Belgische collega’s eens dat de lager dan verwachte inkomsten geen reden mogen zijn om de toltarieven verder te verhogen.  Verder vindt TLN dat de opbrengsten ten goede moeten komen aan infrastructuur.  

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
15-07-2025
Truck Aid Meeting 2025 (14)

Truck Aid Meeting was heet en gezellig!

Afgelopen weekend werd Truck Aid Landgraaf gehouden op Megaland. Een enorm evenement, waar zo’n 400 trucks en heel…
Nieuws
15-07-2025
AdBlue_tank_DAF_LR.jpg

Ministerie wil controle Adblue-systemen

Het ministerie heeft een voorstel tot wetswijziging ingediend, waardoor de politie en ILT Adblue-systemen kan controleren.
Nieuws
15-07-2025
Danmark Scania

Denemarken laat niet EU chauffeurs toe

In Denemarken worden nieuwe regels opgesteld voor de toelating van chauffeurs uit een groot aantal landen. Daarmee…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.