Parkeerterreinen voor vrachtwagens zijn vol, vies en onveilig. Dat constateren de Belgische vakbonden BTB-ATBVV in een 'zwartboek' over de Belgische autosnelwegparkings.
Al ruim tien jaar publiceren genoemde vakbonden over de toestanden op de Belgische parkings. Maar afgelopen jaar kwamen er problemen bij: die van migranten die proberen in de trailer te klimmen in het westen van Vlaanderen en volgens de bonden wordt België overspoeld door Poolse chassis-cabines van 3,5 ton GVW die veel ruimte opeisen op parkings.
Voorzitter Frank Moreels constateert in zijn voorwoord dat Belgische overheden weer uitblonken in wegkijken toen het migrantenprobleem zich manifesteerde in het westen van Vlaanderen. Volgens hem zijn nadat er een dode was gevallen, halfzachte maatregelen genomen. Een ander probleem dat verergert is de toename van ladingdiefstallen op truckparkings. De vakbond zegt het onderzoek te hebben gedaan om de verkeersveiligheid te verbeteren. "Veilige parkings met voldoende ruimte en voorzieningen zijn daarvoor een voorwaarde", aldus de bonden.
Buitenlanders
De bond heeft ook geïnventariseerd welke nationaliteiten het meest frequent op de parkings worden aangetroffen. Het overgrote merendeel betreft hier Polen, ruim 26%. Alle andere nationaliteiten scoren minder dan tien procent, ook de Belgische. België staat in eigen land op plaats 4, achter Roemenië en Litouwen. Het aandeel Nederlandse trucks op Belgische parkings bedraagt iets meer dan zes procent. Van die grote hoeveelheid Polen gaat het in veel gevallen om de lichte chassis-cabines met topsleeper. Volgens BTB heeft rum 87% van dit type truckjes een Pools kenteken. De bonden pleiten ervoor dat deze chassis-cabines tachograafplichtig worden gemaakt, omwille van verkeersveiligheid. Nu worden rij- en rusttijden nog helemaal niet gecontroleerd.