Het vinden van een parkeerplaats om de nachtrust door te brengen is een uitdaging in de regio Rotterdam, en al helemaal met ADR. Jan: ,,Op zich was ik leeg, ik had zoutzuur gelost bij de Shell maar ook met een lege tank gelden de ADR regels. Dat weet ik ook wel, maar ik zag geen alternatief. Ik had tijdens het lossen nogal wat vertraging opgelopen, waardoor ik door mijn uren heen dreigde te gaan. Nu is er bij de Shell een grote parking, maar die stond vol. Allerlei chauffeurs parkeren daar, ook zonder ADR en er staan zelfs afgekoppelde trailers. Het gevolg is dat die parking geen optie was. Ik koos er voor om aan de Willem Barendzstraat een plekje te zoeken, en dat lukte ook. Op zich niet ideaal, want ik stond tussen draaiende koelmotoren, maar goed. Het alternatief was geweest om toch de snelweg op te gaan om daar een plek te zoeken, maar ik zat aan mijn uren. Ik nam de beslissing om een veilige plek te zoeken, in plaats van over mijn uren de snelweg op te rijden.’’
Boete aanvechten
Het leverde Jan een boete op van 500 Euro. Zijn werkgever kreeg daar bovenop een boete van 1600 Euro. Jan heeft nu besloten dat deze ernstige situatie om serieuze maatregelen vraagt. Hij vecht de boete aan via een rechtszaak. Jan: ,,Niet omdat ik de boete niet wil betalen, maar omdat er iets moet veranderen aan het beleid. Aan de ene kant verwacht de overheid dat wij ons aan verplichte rij- en rusttijden houden, en terecht vanwege de veiligheid, en aan de andere kant krijgen wij een boete voor ‘illegaal’ parkeren op een veilige plek terwijl er geen officiële veilige optie voorhanden was. Vrachtwagenchauffeurs zijn de dupe van wanbeleid vanuit overheid en gemeentes’’.
Wantoestanden aan de kaak stellen
Dat hij de rechtszaak gaat verliezen lijkt bij voorbaat een zekerheid. Hij stond tenslotte op een parkeerplaats waar hij met zijn ADR-wagen niet mocht staan. Echter, hij is van mening dat zijn verantwoordelijkheid voor overige weggebruikers belangrijker is en dat hij een terechte keuze heeft gemaakt zijn wagen te parkeren en te rusten. En door de boete aan te vechten, krijgt hij ook de gelegenheid het podium te gebruiken om de kromme regels en het tekort aan parkeerplaatsen weer op de kaart te zetten. Het tekort aan parkeerplaatsen is namelijk niet van vandaag of gisteren. Al jaren wordt er hard aan de bel getrokken. Echte oplossingen blijven vooralsnog uit, maar boetes voor vrachtwagenchauffeurs worden vrolijk doorgeschreven. Jan: ,,Het wordt tijd dat de kwestie van onvoldoende veilige parkeerplekken voor vrachtwagenchauffeurs weer volop aandacht krijgt. Voor de veiligheid van iedereen op de weg!’’.
Slechte voorzieningen
Het gaat Jan echt niet om de boete van 500 Euro. ,,Die zou mijn werkgever vast ook wel willen betalen, maar het gaat mij om het onrecht. Ik neem hier de verantwoording voor deze overtreding, gewoon omdat ik dat veiliger vond dan doorrijden met een slaperige kop. Ik heb de parkeerproblemen al vaker aan de kaak gesteld, en zelfs Minister Albers ziet het probleem, alleen doet niemand er wat aan. Er is gewoon een groot tekort aan parkeerplaatsen, niet alleen voor ADR auto’s maar voor trucks in het algemeen. Daarbij zijn de voorzieningen onderweg ook dramatisch. Je moet al blij zijn als er ergens een Dixie staat. Kortom, ik gebruik deze rechtzaak om aandacht te vragen voor deze kwestie, en hoop dat het ergens toe leidt’’ aldus Jan Slotboom.
De rechtszaak van Jan Slotboom vindt plaats op vrijdag 16 februari 2024 om 10.00 in de rechtbank van Rotterdam (Wilhelminaplein 100/125). Hij hoopt op veel belangstelling en steun.