Zeven Bulgaarse chauffeurs van RMT uit Tessenderlo krijgen samen 236.000 Euro aan achterstallig loon. Dat heeft de arbeidsrechtbank in Hasselt beslist na een klacht die de chauffeurs samen met de Socialistische Transportbond BTB-ABVV aanspanden tegen de werkgever.
De rechter oordeelde dat de chauffeurs, die via een Bulgaarse dochteronderneming in België werkten onder het Belgisch arbeidsrecht vallen. Er werd geen meter gereden in Bulgarije, en de opdrachten werden verstrekt vanuit Tessenderlo. Om die reden gelden volgens de rechtbank voor deze chauffeurs de Belgische arbeids- en loonvoorwaarden.
236.000 Euro ex rente
De chauffeurs ontvingen, los van de onkostenvergoedingen een salaris van ruim 400 Bulgaarse Lev. Dat zijn amper 200 euro’s. Dat betekent dat ze, afhankelijk van de duur van het dienstverband samen een bedrag van 236.000 Euro tekort zijn gekomen de afgelopen jaren. Het bedrag, plus rente, wordt uiteraard nauwkeurig verdeeld al naar gelang de duur van het dienstverband.
Gelijk loon voor gelijk werk
Met deze uitspraak is er weer een belangrijke paal geslagen onder het principe van ‘gelijk loon voor gelijk werk’. Voorzitter Frank Moreels van de BTB-ABVV noemt het een beslissende stap in de strijd tegen sociale dumping. Edwin Atema van FNVBondgenoten is blij met de uitspraak van de Belgische rechter: ,,Wij hebben ook in Nederland een aantal vergelijkbare zaken lopen en dan helpen dit soort uitspraken. Dat het een Belgische rechter is maakt niet uit, aangezien al deze zaken gebaseerd zijn op het Europees recht. Wij verwachten in een soortgelijke zaak dit jaar nog een uitspraak van de Hoge Raad in de zaak tegen Van den Bosch’’.
Balangrijke uitspraak
De uitspraak van de Belgische rechter is belangrijk voor lopende, en toekomstige, vergelijkbare zaken. De constructie die door RMT Tessenderlo werd toegepast is immers schering en inslag. De gevolgen van deze uitspraak kunnen voor de grote logistiek dienstverleners die werken met dit soort constructies dan ook verregaande gevolgen hebben. Niet alleen voor die bedrijven zelf maar ook voor de logistieke ketens in Europa.