Lichter en efficiënter zijn de belangrijkste steekwoorden bij de introductie van de Super 11 motor. Een 11 liter krachtbron met vermogens van 350, 390 en 430 pk met een maximaal koppel van 2200 Nm. De nieuwe elf liter motor deelt 85% van zijn componenten met de 13 liter Super motor en is maar liefst 85 kilo lichter. Opvallend genoeg vergelijkt Scania het verbruik met de negen liter krachtbron. Het verschil daarmee zou tot 7% lager liggen. Ten opzichte van die negen liter motor is de onderhoudsinterval met 30% verhoogd bij gebruik van LDF-5 motorolie.
Vijf cilinder
Het grootste verschil met de 13 liter Super motor is het aantal cilinders. De 11 liter moet het namelijk met een cilinder minder doen, net als de negen liter motor dus. Met zijn hogere vermogens is de nieuwe elf liter krachtbron volgens Scania uitstekend geschikt voor toepassingen in het volume transport, winkeldistributie en bijvoorbeeld huisvuil inzameling en bouwtransport. Met de nieuwe Super 11 motor gaat Scania speciaal voor die segmenten hoge ogen gooien in de Vecto score, en dat is dan weer belangrijk voor de aangekondigde Vrachtwagenheffing.
Meteen leverbaar
De Super 11 krachtbron wordt meteen leverbaar, de orderportefeuille wordt vanaf juni geopend. Geheel in de geest van het modulaire programma van Scania zal de Super 11 krachtbron leverbaar worden in combinatie met alle cabine varianten. Binnenkort gaan we in Zweden voor het eerst kennismaken met deze nieuwe, belangrijke Scania dieselmotor. Met deze nieuwe dieselmotor geeft Scania blijk van het belang van dieselmotoren voor de toekomst, want ondanks alle elektrische- en waterstof initiatieven gaan we het de komende tien jaar zeker niet redden zonder efficiënte diesels, al dan niet op HVO of Fame als duurzame brandstof.