Al na een maand constateert de Verkeers Informatie Dienst (VID) dat er massaal wordt omgereden door Nederland om tolkosten in België te vermijden. Dat zat erin natuurlijk. Waar wordt het drukker?
De VID zegt dat de hoeveelheid vrachtverkeer op de A4 bij Ossendrecht sinds de invoering van de tolheffing met bijna 10% is gestegen. Op de A16 bij Hazeldonk is een fikse daling van ruim 7% gemeten. Omdat ook op de A58 bij Etten-Leur (+7,8%) een stijging is te zien, lijkt het erop dat vrachtverkeer in grote getale een of meerdere grensovergangen in westelijke richting opschuift. Bovendien wordt er netto minder verkeer op de snelwegen bij de grensovergangen waargenomen: iets dat wijst op het frequenter gebruik van de kleinere grensovergangen op bijvoorbeeld N-wegen.
Hetzelfde effect is volgens de VID te zien op de grensovergang op de A76 in Limburg. De hoeveelheid vrachtverkeer bij Stein (A76) nam met 5% af, terwijl er op de A67 (bij Hapert) een (in omvang) vergelijkbare stijging zichtbaar is. Omdat op de A58 bij Tilburg ook een behoorlijke stijging (+5,4%) zichtbaar is, heeft het er alle schijn van dat een deel van de vrachtwagens die normaal de A67 naar België nemen verder doorrijden, zegt de VID.
Effect waarschijnlijk blijvend
Vanuit Antwerpen naar het Duitse Roergebied (en vice versa) is rijden via de A67 niet ver om, maar op een enkele reis scheelt het t.o.v. de A76 wel bijna 50 tolkilometers. Het betekent volgens de VID dat de Nederlandse oost-west-routes wel merkbaar drukker zijn geworden. Het is niet onwaarschijnlijk dat dit effect blijvend is, waardoor de filedruk in Limburg en Noord-Brabant sneller zal stijgen. Vooral de A58 is hiervoor kwetsbaar, zegt de VID. Deze weg is op veel plaatsen in Brabant nu al overbelast en telt doorgaans slechts 2x2 rijstroken. Zo ziet het er dus naar uit, dat de provincie Brabant de 'tol' betaalt voor de nieuwe heffing voor vrachtwagens in België.