België gaat flink verdienen aan het Nederlandse wegvervoer, wanneer de tol inderdaad zo zou werken als de Belgen willen, maar wat nu op de eerste dag nog niet het geval lijkt te zijn.
Met 6,6 miljoen ritten naar en door België is Nederland een van de grote betalers van de Belgische trucktol, die per vandaag door België geheven wordt. Daarmee neemt Nederland de helft van alle ritten gemaakt door buitenlandse trucks op Belgische wegen voor zijn rekening. Dat meldt het CBS. In België is het Nederlandse aandeel in internationaal wegvervoer zelfs groter dan het Belgische. Na Nederland en België, komt Duitsland op de derde plaats, Frankrijk is vierde en Polen vijfde met een aandeel van acht procent.
Alleen al vanuit Nederland werd in 2015 ruim 1,9 miljoen keer door Nederlandse vrachtauto’s naar België gereden. Meer dan de helft van deze ritten ging naar de provincies Antwerpen en Belgisch-Limburg. Het Antwerps havengebied werd met bijna 330 duizend ritten het meest aangedaan. Ook worden de Belgische wegen door Nederlandse vervoerders veel gebruikt op weg naar Frankrijk en de Britse Eilanden. Frankrijk is daarbij de belangrijkste eindbestemming, met bijna 700.000 uitgevoerde ritten.
Daarnaast is er ook veel doorgaand verkeer naar Italië en Spanje. TLN verwacht dat de Belgische tolheffing de sector 60 miljoen euro per jaar gaat kosten.