Een groep van 97 vervoerders is een rechtszaak gestart tegen de Belgische tol uitbater Satellic. Zij beklagen zich over de tekort schietende dienstverlening van het bedrijf. In de media leggen de bedrijven uit dat de tolkastjes van Satellic niet werkten en dat de helpdesk in gebreke bleef.
Personeel van de klagende transportbedrijven stond uren in de wacht aan de telefoon met Satellic zonder dat er oplossingen kwamen. Chauffeurs die met tolkastjes in België onderweg waren, zagen dat er soms geen kilometers en bedragen werden geteld. Hierdoor riskeren de bedrijven een boete. Andere chauffeurs constateerden verschillende tolbedragen voor hetzelfde traject.
De advocaten van Satellic en van het andere uitbaatbedrijf, Viapass, laten zich inmiddels niet onbetuigd. Ze verwijten vervoerders niet te hebben deelgenomen aan trainingen, waardoor de apparatuur niet goed wordt bediend. Ook zeggen ze dat de vastgestelde problemen niet meer dan één procent van het aantal actieve tolkastjes in België betreft.
De rechtbank doet al op korte termijn uitspraak. De procederende bedrijven hopen dat de tolplicht met enkele maanden wordt uitgesteld, totdat Satellic heeft bewezen dat de apparatuur functioneert.