Het Belgische tolsysteem voor vrachtwagens leverde de schatkist van onze zuiderburen het afgelopen jaar ruim 814 miljoen euro op. Dat meldt uitbater Viapass.
Volgens dit bedrijf is er sprake van een stijging van 10,6% ten opzichte van 2020. Opvallend is dat de stijging zowel in Vlaanderen als in Wallonië duidelijk waarneembaar was, daar dat in het gewest Brussel de inkomsten juist daalden, met twee procent om precies te zijn. De cijfers laten zien dat de pandemie en bijbehorende lockdowns op het Belgische wegvervoer van weinig invloed zijn geweest.
Oost-Europese trucks
Viapass maakte een uitsplitsing naar kenteken-nationaliteit van de trucks die tol betalen op de Belgische wegen. Opvallend is dat Nederland iets meer dan tien procent van die 814 miljoen voor zijn rekening neemt. Nederlandse vervoerders zijn dus op jaarbasis dik tachtig miljoen euro kwijt aan tolgelden in België. Tellen we de Poolse, Litouwse, Bulgaarse en Roemeense kentekens op, dan komen die aan gezamenlijk aan 23% van die totale 814 miljoen. In België rijden ook veel Tsjechische trucks rond, maar toch zijn dat er zo weinig, dat die bij de overige zijn ingedeeld.
Nederlands tolsysteem
TLN berekende eerder dat Nederland wanneer het een soortgelijk tolsysteem als de Belgen invoert, mag rekenen op 770 miljoen aan inkomsten. TLN, RAI en Bovag werken met Den Haag aan een ‘terugsluis’ om de transitie naar elektrische trucks te financieren. Verwacht wordt, dat zo’n systeem op z’n vroegst in 2026 in ons land kan worden ingevoerd.