Na alle kritiek heeft de volstrekt incompetente Kiwa organisatie onder druk van de minister de prijs voor de bestuurderskaart verlaagd met negen Euro. Dat is volstrekt onvoldoende want daarmee is het verplichte kaartje nog steeds veel te duur als we het vergelijken met het Europese gemiddelde.
De gemiddelde prijs voor de bestuurderskaart in Europa bedraagt 59 Euro maar volgens de minister is de nieuwe prijs van 92 Euro 'kostendekkend'. De prijs van 101 Euro zoals die tot nu toe werd gevoerd was maar liefst 70% hoger dan het Europese gemiddelde. De prijsdaling komt na een jaar waarin het Kiwa fout op fout stapelde, en na protest van TLN, Evofenedex, KNV, Bovag en de RAI. Die organisaties stelden afgelopen zomer zelf al vast dat de door Kiwa gevraagde prijs veel te hoog was. Kiwa heeft echter een monopolie in ons land op de verkoop van de kaartjes. Het uitermate lucratieve contract waarin dat geregeld is wordt vakkundig geheim gehouden, ondanks verzoeken in het kader van de Wet Openbaarheid van Bestuur door collega journalist Jos Haas. Reden voor het geheimhouden van die contracten is dat het concurrentiegevoelige informatie is. Dat is heel bijzonder, want Kiwa is monopolist.
De organisaties zijn nu teleurgesteld over de prijsdaling want ook met de nieuwe, lagere prijs behoort de Nederlandse bestuurderspas nog steeds tot de top drie van duurste kaartjes in Europa. De prijsverlaging met negen Euro kan dan ook niet anders worden gezien dan als een kleine handreiking om de kritiek te stoppen. Het is onvoorstelbaar dat de minister het Kiwa nog steeds de hand boven het hoofd houdt, ondanks alle groffe fouten die deze organisatie in het afgelopen jaar gemaakt heeft. Zo waren de bestuurders- en werkplaatskaarten voor de nieuwe, slimme tachograaf niet op tijd klaar waardoor er nu Nederlandse chauffeurs met Britse bestuurderskaarten onderweg zijn.
De brancheverenigingen gaan nog met de minister in gesprek over het nieuwe tarief. Met name de onderbouwing van de nieuwe prijs zal daarbij de hamvraag zijn, want het kan niet zo zijn dat de kosten van alle blunders van Kiwa worden afgewenteld over de rug van de branche. Wordt vervolgd.