De twee Nederlandse favorieten voor een podiumplek hebben die kansen gisteren verkeken. Martin van den Brink is tot onze grote spijt uitgevallen. De aandrijf-as van de Renault heeft een gat in het carter geslagen. An sich is dat wel te repareren, als je het bivak maar bereikt. Janus van Kasteren heeft zijn kopman tientallen kilometers op sleeptouw gehad, maar de laatste 7 kilometer door de zachte duinen bleken te zwaar. Janus tegen Omroep Brabant: " Voor Martin is het einde verhaal. Het is erg jammer, we zijn onze positie in het klassement kwijt en voor Martin is het nog veel erger. Die heeft de laatste rally’s toch al niet zoveel geluk. Nu ben ik de kopman. Wij gaan proberen de finish te halen voor het team. Dat gaat zeker gebeuren."
De andere Nederlandse hoop is Ton van Genugten. Nadat hij een dag eerder al van een duin rolde, was hij gisteren pas in het donker in het bivak, iets wat we niet meer van de Bestenaar gewend waren sinds hij bij het team van De Rooy zit. Ton: “Het was een mooie special, met veel variatie. We gingen er vol gas doorheen, totdat het bedieningsmechanisme van de versnellingsbak me in de steek liet. Als je niet kunt schakelen, kun je niks meer.” Bernard der Kinderen kreeg het voor elkaar dat de tweede en vierde versnelling het weer deden, maar dat is toch een beetje rijden op paralympisch niveau.
Villagra wist de eer van Iveco wel hoog te houden. Hij finishte de etappe als tweede, een klein half uurachter Nikolaev. Hij verstevigde daarmee ook zijn tweede positie inhet algemeen klassement, nu heeft hij al een paar uur voorsprong op de nummer drie.
Ed Wigman met de Riwald Fast Assitance GINAF moest ook opgeven, nadat hij eerder al omgevallen was en in de woestijn heeft overnacht.
Is er dan alleen maar slecht nieuws voor de Nederlanders? Gelukkig niet, Maurik van den Heuvel maakte een sprong in het klassement, de Scania met neus staat nu op de zesde plaats. De start van de etappe ging niet van een leien dakje. De trucks startten in paren, Van den Heuvel moest het in deze 'stoplichtsprint' opnemen tegen Steven Rotsaert: “Ik was zo geconcentreerd op het snelste weg willen zijn, dat ik de truck liet afslaan. Ik had ‘m in de verkeerde versnelling staan. Stom natuurlijk. Als dat gebeurt, hebben wij een klein probleem, want dan moeten we eerst alles resetten. Dat kost een minuut of drie. Die MAN was al lang weg natuurlijk.”
De vijfde etappe vandaag is een rit van 268 kilometer door het Tanaka-gebied, met een duinenpartij van 30 kilometer.