Corendon heeft een oude Boeing 747 van de KLM overgenomen die gebruikt gaat worden als reclame object. De oude luchtreus wordt door Mammoet vervoerd vanaf Schiphol naar het Corendon Hotel aan de snelweg. Daar komt echter heel wat bij kijken.
Voor het zover was moesten er heel wat rijplaten aangesleept worden. Rijplatenverhuur Deinum had het er maar druk mee om een tijdelijke runway aan te leggen voor de Boeing. De Jumbo Jet kan het laatste stukje namelijk niet zelf rijden of vliegen. Vanaf Schiphol moet het transport van de Mammoet SPMT’s met de Boeing er op maar liefst zeventien sloten en de snelweg A9 oversteken. Afgelopen week werd het eerste gedeelte afgelegd. In de nacht van Vrijdag op zaterdag zal de Boeing de oversteek van de snelweg maken.
Het toestel weegt zonder de motoren naar schatting 150 ton en daarvoor zijn heel wat wielen van Mammoet nodig. Best een raar idee dat we er op het land zoveel moeite voor moeten doen om zo'n ding te verplaatsen terwijl het ook gewoon kan vliegen! Even ter vergelijking, in vol beladen toestand met volle tanks kan een Boeing 747 meer dan 400 ton wegen. Dat wordt dan gedragen door het landingsgestel met maar 18 banden. Mammoet zet er nu 44 aslijnen met ieder vier, oftewel 352 banden onder!
Het startschot voor de hele logistieke operatie werd niet zoals verwacht door Cor en Don zelf verricht maar door oprichter Atilay Uslu van Corendon. In een interview vertelt hij dat hij zich eigenlijk niet goed had voorgesteld hoe groot deze operatie zou worden en hij gaf toe eigenlijk best een beetje spijt te hebben van de beslissing om dit project uit te voeren. Wat Corendon met de Boeing gaat doen is nog onzeker maar er zal zeker een leuke bestemming gevonden worden voor de oude Jumbo Jet. Het merkwaardige is dat Corendon zelf nooit met dit type vliegtuig gevlogen heeft.
Als je de hele operatie wilt volgen dan kan dat ">hier!