Bonden zien arbeids- omstandigheden verslechteren

Nieuws
03-08-2022 | Door Tim de Jong

Onlangs brachten het FNV samen met de Europese vakbond ITF een aantal bezoekjes aan truckparkings in de omgeving van Karlsruhe. Daarbij viel een aantal zaken op, schrijven de bonden op Facebook.

Op vrachtwagens met Pools, Litouwse en Hongaarse kentekenplaten ontmoeten ze steeds vaker chauffeurs uit Oekraïne, Wit-Rusland, Kirgizië, Kazachstan, Oezbekistan, en Moldavië. De meesten verdienen 50 tot 70 euro per dag, zeggen de bonden. Een paar zeggen 80 tot 90 euro te krijgen. Ze rijden vier tot acht weken zonder pauze in West-Europa en slapen de hele werkperiode, dus ook in de weekenden, in hun cabine.

Een aantal scheepvaartmaatschappijen uit Oost-Europa, die de bonden al lang zeggen te kennen als uitbuitende werkgevers, richten verschillende vestigingen op in Duitsland en huren daar chauffeurs uit Polen, Roemenië of Litouwen in. Bestuurders lijken het wettelijk minimumloon te ontvangen, maar klagen over onbetaalde overuren en constante overnachtingen in de cabine.

FNV en ITF stellen dat Duitsland steeds meer een loondumpingland wordt in de industrie. In Frankrijk, Nederland of Denemarken liggen de uurlonen voor vrachtwagenchauffeurs aanzienlijk hoger, aldus FNV en ITF.

Reactie

Interessant is op de Facebook-pagina van Faire Mobilität de reactie van Raymond Lausberg, een  Belgische gendarme die is gespecialiseerd in wegvervoer. Hij stelt dat ondanks het Mobiliteitspakket het internationale transport steeds meer in handen komt van een aantal grote Oost-Europese bedrijven. Hij zegt dat dit ‘vaak’ bedrijven zijn waar het respect voor wetten niet al te riant is. Dit wordt volgens Lausberg ingegeven door het zeldzame aantal inspecties en controles. De klanten van zulke bedrijven zouden het allemaal best vinden. Lausberg zegt te vrezen dat tal van ondernemingen zich structureel niet houdt aan de nieuwe regels van het Mobiliteitspakket en dat er in weekenden gewoon in de cabine overnacht wordt. 

Magazijnen

Vandaag werd ook nog bekend dat de Arbeidsinspectie zeer ontevreden is over de werkomstandigheden in Nederlandse magazijnen. Veiligheids- en gezondheidsregels worden niet of onvoldoende nageleefd. In de centra werken voornamelijk arbeidsmigranten. Dat meldt het NRC. Vorig jaar controleerde de Arbeidsinspectie 200 magazijnen. In tien procent van de gevallen, twintig keer dus, moest het werk direct worden stilgelegd. Het aantal distributiecentra is de afgelopen decennia fors gegroeid. Nederland telt er nu zo’n 9.000, die samen zo’n 40 miljoen vierkante meter beslaan. Veel personeel komt uit Oost-Europa, met name Polen en Roemenië. Hoe deze mensen betaald, deze mensen vallen, meldt het artikel niet.