29-04-2025 | Door Nathalie Voorn
De Romein Group is in het kader van de energietransitie betrokken bij de grootste kabelbouwprojecten in Noord Duitsland. worden nieuwe hoogspanningsverbindingen aangelegd van Noord naar Zuid Duitsland. De Romein Group is alle facetten van deze monsterklus betrokken: vanaf het opslaan en transporteren van de grote kabelhaspels tot en met het aanleggen van de kabelverbindingen zelf. Alle speciale technieken heeft De Romein Group zelf in huis.
Vloot van 30 trucks
Voor het transport van kabelhaspels tot maar liefst 97 ton was er behoefte aan nieuwe zwaar-transporttrekkers. Ronnie Blokzijl, mede verantwoordelijk voor het machine- en wagenpark van De Romein: “Wij hebben een vloot van dertig trucks, maar die schoten tekort voor dit project. Samen met MAN Nederland en Sommerauer Trucks, onderdeel van Wierda Bedrijfswagens, zijn vervolgens deze drie trucks samengesteld.”
Af-fabriek met koppelomvormer
“MAN is de enige truckbouwer die een zwaar-transporttrekker af-fabriek levert met WSK koppelomvormer. Voor ons was dat een belangrijk argument, want dan heb je één aanspreekpartner voor zo’n truck”, aldus Blokzijl. De trucks werden door Wierda Bedrijfswagens aangepast aan de specifieke eisen van De Romein. Zo werd het rek achter de cabine aangepast en werden er speciale WVT zijfenders gemonteerd.
Technisch goed voor 335 ton
De trucks zijn uitgerust met de D38-motor met een cilinderinhoud van 15,26 liter en een vermogen van 640 pk. In combinatie met de WSK koppelomvormer is er een koppel van maar liefst 4.740 Nm voorhanden. De trekkers zijn goed voor 250 ton en zelfs tot 335 ton met restricties. Verder werd er een serie modulaire Goldhofer diepladers aangeschaft.