Net na de middag raakte er bij Drachten een zware bouwkraan van de weg. Een klapband maakte het voertuig onbestuurbaar en een duik in de naast de A7 gelegen sloot was dan ook onvermijdelijk. De chauffeur besloot dat niet af te wachten en sprong uit de cabine, hij bleef ongedeerd.
De 36 ton zware machine dook na de klapband op de vooras de brede sloot in. Bij de klap werd de voorruit er compleet uit gedrukt en de cabine vulde zich met drek en water. Bergingsbedrijf Broekhuizen zette twee zware bergingstrucks in om de zware machine weer op het droge te krijgen. Daarbij werd Broekhuizen geassisteerd door een 100 tons Liebherr telekraan van Vrieswijk. Die was nodig omdat het gevaar dreigde dat de hele kraan de sloot in zou duikelen. Berging zou dan wel heel moeilijk worden.
Voordat de Liebherr in stelling gebracht kon worden moesten er eerst rijplaten gelegd worden in de berm. Schaap en De With verzorgde dat razendsnel waardoor de berging vlot van start kon gaan. Tegen het begin van de avond, net na de avondspits werd de bouwkraan afgevoerd op een dieplader van de PAX voor reparatie. Voor een veilige berging werden de rechter rijstrook en de vluchtstrook afgesloten voor het verkeer. Doordat alleen de linker rijbaan overbleef liep het verkeer op de A7 behoorlijke vertraging op door het ongeval.