Vervallen, zo noemt met de staat van de Duitse infrastructuur. Verouderde bruggen en viaducten kunnen de toenemende stroom verkeer niet meer aan. Meer dan 4.000 bruggen zijn dringend toe aan renovatie of vervanging. Het eens zo indrukwekkende Duitse snelwegnet ligt er hopeloos bij. De Duitse regering beloofde in 2022 dat er hard gewerkt zou worden om het Duitse wegennet te verbeteren.
Twee jaar later gebeurt er echter nog te weinig. Veel te weinig, zo vinden diverse Duitse belangenorganisaties. Onder andere verenigingen uit de bouw, transport en logistiek sturen daarom een brandbrief naar de regering. Volgens hen worden de gestelde doelen bij lange na niet gehaald. Sterker nog, de organisaties zien juist dat aanbestedingen worden opgeheven vanwege gebrek aan geld.
Bezuinigingen
Toen de Duitse regering ook nog eens bekend maakte fors te gaan bezuinigen op uitgaven voor snelwegen, was de maat vol. Autobahn GmbH, het orgaan dat verantwoordelijk is voor de Autobahnen, ziet zijn budget teruglopen van 6,2 naar 4,9 miljard Euro. Dat is een verlaging van 20%. Wel staan hier enkele investeringsfondsen tegenover.
Volgens de belangenorganisaties is dit lang niet genoeg om de Duitse infrastructuur te redden. Zij vrezen enorme problemen als de bruggen niet snel aangepakt worden. Niet alleen schaadt het de economie, maar ook de vrees voor een instorting, met alle gevolgen van dien, is niet ondenkbaar. Volgens een vereniging van bouwbedrijven zijn meer dan 1.000 bruggen in zorgelijke staat, waarvan 80 direct aandacht nodig hebben.