In 2005 maakten we als onderdeel van de Internationale truckpers een reis naar Brazilië. Daar werd een hele nieuwe generatie trucks gepresenteerd door Volkswagen, namelijk de Constellation. Daarover later meer, maar eerst kijken we even naar de bijvangst tijdens die trip.
Alle grote Europese truckmerken zijn actief op de Braziliaanse markt, en zo dus ook Scania. Het merk behoort zelfs tot één van de Europese pioniers in Brazilië, en bouwt ter plekke ook trucks. Aangezien de importbelasting skyhigh is in dit Latijns Amerikaanse land exporteert Scania ook onderdelen naar Europa. Door op die manier de balans tussen im- en export zo goed mogelijk in evenwicht te houden worden de importbelastingen zoveel mogelijk voorkomen. Scania giet bijvoorbeeld motorblokken in Brazilië voor de Europese fabrieken.
Alle generaties
Op de weg zien we trucks uit alle generaties voorbij komen. Oude 110 Super neusjes zijn nog dagelijks op de weg, maar we zagen ook al 4- series rijden. Vergeet niet, deze foto's zijn ook al weer 12 jaar oud. Een hele bijzondere truck is de witte Scania 111 met de naar voren geplaatste vooras. Dat deden ze vroeger omdat daarmee de afstand tussen de voorste- en laatste as groter werd. Op die manier mocht er meer geladen worden. Dit soort trucks zag je ook in Australië, maar ook in Scandinavië reden er een aantal rond. Het veercomfort was nog slechter dan in de standaard trucks want de veer was nogal aan de korte kant aan de voorzijde.
Volkswagen Group
Eigenlijk ben ik heel benieuwd naar het huidige straatbeeld in Brazilië. Rijden de diehards nog steeds rond met die oude dingen? Of zijn ze inmiddels overgestapt op moderne trucks? Eén ding is wel heel aardig, Volkswagen Caminhoes én Scania trucks waren beide grote spelers op de markt, en ook MAN was er actief. Sinds enige tijd vallen die drie bedrijven onder één Volkswagen Group. Ik ben benieuwd wat dat betekent voor de organisatie in een land als Brazilië. Opgeteld zijn deze drie namelijk veruit marktleider volgens mij.