Volkswagen en MAN hebben na ruim 40 jaar de Titan uit productie genomen. We mogen gerust stellen dat dit het gezicht was van het wegvervoer in Zuid Amerika de afgelopen decennia.
De cabine is gebaseerd op de VW LT uit de jaren zeventig, waarbij LT heel eenvoudig staat voor Lasten Transporter. Wat zwaarder dus dan de 'Transporter'. Alhoewel die cabine hier niet eens meer op een sloop is te vinden, rijden duizenden Zuid Amerikaanse collega's nog rond in zo'n cabine. Die staat dan weliswaar op een truckchassis, maar toch.
De laatste Titan, een 18.310 zoals er vele duizenden rondrijden in Brazilië en omringende landen, is vorige maand van de band gerold in het Braziliaanse Resende. Onder de ouderwetse cabine staat een redelijk moderne Cummins motor die Euro V haalt. De eerste Titan kwam in 1981 in dezelfde fabriek van de band. Grappig is natuurlijk dat zo'n bestelautocabine het goed doet op een racetruck, wat veel racefanaten prima begrepen.
In 2006, alweer elf jaar geleden, verraste Volkswagen met een volledig nieuwe cabine, de Constellation. Alles erop en eraan, een complete truck ontwikkeld en gebouwd door Volkswagen. Over smaak valt niet te twisten, maar of de Constellation nu zo'n mooie truck is, we laten het aan onze lezer over om dat te beoordelen.
Inmiddels is MAN formeel de 'baas' over de truckdivisie van VW in Brazilië. Wellicht leidt dit tot mooiere en nog modernere trucks.