Het lijkt flink de verkeerde kant op te gaan met de naderende Brexit. Ook aan Britse kant wordt alles in gereedheid gebracht om rijen vrachtwagens die moeten inklaren tijdelijk te kunnen parkeren. Voor Kent moet je straks als chauffeur een vergunning hebben, een verkapt paspoort.
Dat zeggen Britse instanties en het Britse transportministerie. Deze instanties raken nu pas doordrongen van wat een harde Brexit nu eigenlijk precies inhoudt. Alvorens chauffeurs richting het vasteland mogen vanuit Engeland, moeten ze ervoor zorgen dat ze Kent, waar de havens liggen en de trein-terminal voor Calais, een vergunning hebben. In Kent zelf komen camera’s te staan die erop toezien of chauffeurs zich aan de regels houden. De Britse regering is er eerlijk over dat zo’n maatregel is bedoeld om een mogelijke verkeerschaos in het zuiden van Engeland te voorkomen. Het moge voor zich spreken dat je het bewuste papier pas krijgt als alle andere papieren op orde zijn, nodig om naar het Europees continent te komen. Heb je het niet op orde, dan betaal je 300 pond boete.
De Britse regering denkt dat in het slechtste geval, dus na een harde Brexit, je als chauffeur twee dagen moet wachten voordat je aan boord gaat van schip of trein naar Europa.
Ieren willen met de ferry
Ook de Ierse transporteurs maken zich zorgen. Zij willen na de Brexit, wanneer ze naar Europa willen, de Britse eilanden het liefst vermijden en rechtsreeks met een veerboot naar Frankrijk varen. Normaal zou je langer onderweg zijn op zo’n veerboot, dan wanneer je twee korte veerroutes en neemt en door Engeland rijdt. Maar met de naderende Brexit zijn de rollen omgedraaid, en kun je als chauffeur langdurig moeten wachten in de buurt van Britse terminals. Het is dan beter om rechtstreeks naar Frankrijk te varen. Dit kan wel acht uur schelen straks.