Brexit en Covid: bonden en werkgevers luiden noodklok

Nieuws
28-06-2021 | Door Tim de Jong

In Britse media luiden de vakbond Unite en werkgeversorganisatie RHA de noodklok over de situatie in het Engeland van vandaag. Het chauffeurstekort zou zijn opgelopen tot 100.000 en lege schappen in supermarkten dreigen, mede door de nasleep van de Covid-pandemie. De situatie op vrachtwagenparkings in Kent zou onmenselijk zijn.

Wat ook al niet meehelpt is dat vanwege vrees voor duizenden wachtende trucks in het graafschap Kent, waar zich de haven van Dover bevindt en de treinterminal in Folkestone, een parkeerverbod is doorgevoerd voor trucks. Die mogen alleen parkeren bij truckstops en tankstations. De gevolgen zijn volgens vakbond Unite dramatisch. Tankstations en truckparkings zijn overvol wat leidt tot spanningen onder chauffeurs. Het parkeerverbod in Kent loopt deze week af, maar het graafschap wil een verlenging. Vakbond Unite komt hiertegen in het geweer. Vanwege de drukte op tankstations en truckparkings zijn douches en toiletten niet schoon te houden, zegt de bond. De extra stress en ellende maken het chauffeursvak nog eens extra onaantrekkelijk, zegt Unite.

Chauffeurstekort

Daarmee komen we bij de Britse TLN, dat ook al de noodklok luidt over de situatie in het Britse wegvervoer. Dit tekort wordt volgens de RHA verergerd door de van de pandemie herstellende economie en het feit dat geen enkele chauffeur de afgelopen twaalf maanden een Code 95 naschoolse opleiding kon doen. “Tal van winkels, ook de niet-essentiële gaan weer open en moeten bevoorraad worden. Maar chauffeurs zijn er niet te vinden en de overheid spant zich niet in om ons daarbij te helpen. Een ander gevolg hiervan is dat ritprijzen de pan uitrijzen tot een niveau dat klanten niet bereid zijn om te betalen. Zo komt de economie toch weer niet op gang”, aldus de RHA.

De organisatie heeft een twaalf punten plan opgesteld wat erop neer komt dat de Britse overheid het tekort aan chauffeurs moet erkennen en mee moet werken om ervoor te zorgen dat Code 95 geen probleem is, en dat het chauffeursvak gepromoot moet worden. Ook wil de RHA dat chauffeurs die bij klanten komen lossen, fatsoenlijk behandeld worden.  

Visa

Er zijn ook geluiden in Britse media die stellen dat buitenlandse chauffeurs die in Engeland willen werken, versneld aan een verblijfsvisum geholpen moeten worden. Dit, om te voorkomen dat supermarktschappen straks leeg raken. Zulke visa zijn duur en de regering ziet het liefste dat Britse bedrijven Britse burgers aanstellen. Maar dan moeten die wel te vinden zijn.   

Foto gemaakt in Kent in december 2020. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
30-08-2021
haven_dover.jpg

Britten voeren grenscontroles in op agrarische producten

Het Verenigd Koninkrijk (VK) voert vanaf 1 oktober en 1 januari gefaseerd een certificeringsplicht…
Nieuws
18-10-2021
Brexit_trailer_LR.jpg

Britse vervoerders boos om versoepeling cabotageregels

Transportbedrijven in het Verenigd Koninkrijk lopen te hoop tegen de nieuwe regels van hun regering…
Nieuws
30-12-2020
Stack_11-1400.jpg

Britse organisaties spreken van 'national embarressment'

Logistics UK, de grootste vereniging van handelsbedrijven in Engelnand en de Road Haulage Association,…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.